Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Les Big Byrd slår ut vingarna

Deras musik har hörts i Teddybears, Caesars och Håkan Hellström hits i snart två decennier. I bakgrunden till dem har en mörkare, mer inåtvänd musik vuxit fram. Efter sex år i studion är Les Big Byrd redo för sin debut.

Du har med största sannolikhet redan hört Les Big Byrd. Frontmannen Jocke Åhlund har varit närmast en institution inom svensk musik sen 90-talet, bland annat med banden Caesars och Teddybears, i samarbeten med Robyn och Iggy Pop, och på senare år som producent åt Håkan Hellström.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

De andra medlemmarna har hörts i band som Fireside, Mattias Alkberg BD och i musiken till filmer som "Call Girl". Les Big Byrds musik är ny, men soundet har hela tiden legat och kokat som en gemensam nämnare i medlemmarnas projekt, förklarar Jocke Åhlund när TT träffar honom på distributionsbolaget Borders kontor i Stockholm.

-Vi har hållit på i 6-7 år nu, lika länge som Beatles var aktiva. Men vi har varit på väg framåt hela tiden, sökt oss mot något, ett sound som känns färdigt först nu, säger Jocke Åhlund.

Monotona melodier

Resultatet är debutalbumet "They worshipped cats", ett ruffigare och mer inåtvänt album än vad man kanske förväntar sig med tanke på musikernas bakgrund. Här ryms ett fyrverki av kraut och psykedelika, blandat med de tydliga melodier som blivit ett signum i Åhlunds ljudvärld.

-Den tyska experimentella scenen på 70-talet, och tidiga Hawkwind, monotonin där är en stor influens. Men de jobbade inte så mycket med melodier. Vi försöker få ihop det melodiösa och det monotona. Men vi försöker aldrig härma någon annan som en redan använd tepåse, vi söker vårt eget sound, säger Jocke Åhlund.

Död och krokodiler

Jocke Åhlund har arbetat mycket med visuella uttryck, bland annat i musikvideor till Refused och Broder Daniel. I videon till Les Big Byrds "Back to Bagarmossen" åker döden skateboard genom kyrkogårdar i Stockholms förorter, i en kommande video åker en deprimerad glamrocksfigur på krokodilsfari i Miamis träskmarker.

Blandningen av absurdistisk humor och allvar är medveten, överhuvudtaget är stämningen och bilderna musiken skapar central i Les Big Byrd, menar Jocke Åhlund.

-Jag tänker mycket på filmmusik med Les Big Byrd, om att skapa bilder i huvudet, när musik kan få vara en egen värld. En sorts eskapism där man kan få skapa världen som den borde vara, säger Jocke Åhlund.

"They worshipped cats" är inspelad i Berlin av Anton Newcombe, och ges ut på hans skivbolag A records. Efter skivsläppet väntar nu turnér med Newcombes band Brian Jonestown Massacre, samtidigt som Jocke Åhlund arbetar med ett nytt Teddybears-album som ska bli klart i år. De många projekten är lustfyllda, även om det ibland kan bli slitsamt för den 43-årige sångaren.

-Jag jobbar väldigt mycket, ibland för mycket, och har väl svårt att tacka nej till sånt jag tycker är roligt. Men det är bättre än att rulla tummarna, något måste man göra medan man går runt och väntar på att dö, säger Jocke Åhlund.