Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Terje Carlsson är chefredaktör för den nya upplagan av Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning, som presenteras på Bokmässan i september. Tidningen slutade ges 1985. Den mest kända chefredaktören fram tills dess var Torgny Segerstedt.

Legendarisk tidning återuppstår till Bokmässan

31 år efter att den gick i graven kommer Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning ut på nytt. Ett första nummer presenteras på Bokmässan.

– Det finns ingen bättre tid att starta en papperstidning än nu, säger Terje Carlsson.

Det är nu en månad sedan han blev tillfrågad om att gå in som chefredaktör för en ny upplaga av Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning, GHT.

– Det råder ett slags depression i Mediegöteborg efter allt som hänt med Stampen, men samtidigt finns det många som är entusiastiska inför att starta något nytt, säger Terje Carlsson.

Dennis Töllborg, professor i rättsvetenskap, fick för ett år sedan ta över utgivningsrätten för GHT. Tidningen är mest känd för tiden under Torgny Segerstedts chefredaktörskap 1917-1945. Segerstedt var en stark kritiker till Hitlers regim redan 1933.

De värderingarna hoppas Terje Carlsson att den nya upplagan av GHT kommer att leva upp till. Fokus för tidningen kommer att vara undersökande journalistik och längre reportage. Namn som redan knutits till tidningen är bland andra Alexandra Pascalidou och Hans Blix, och ett antal utländska skribenter som Carlsson inte vill gå ut med än.

Tidningen kommer att göras i Göteborg, men kommer inte att vara en lokaltidning.

– Däremot tror jag att vi kommer få en viss prägel av att inte ligga i Stockholm, säger Terje Carlsson. Man kan jämföra med Uppdrag Granskning, som kan erbjuda något annat på grund av att de inte befinner sig mitt i smeten med alla andra medier.

Så här långt är bara ett nummer planerat, vilket kommer att presenteras på Bokmässan i september. Dennis Töllborg och frun Marja Töllborg har finansierat det första numret med privata medel, men hoppas locka både prenumeranter och finansiärer på bokmässan.

– Jag är övertygad om att folk vill betala för journalistisk om den är bra, säger Dennis Töllborg. Det här är inget kommersiellt projekt. Jag ger mig inte in i det här för att berika mig själv, och då går det att driva en papperstidning.

Förhoppningen är att kunna ge ut ett nummer i veckan, på lördagar, med fördjupande och kommenterade journalistik. Men Töllborg kommer inte att dra igång någon produktion om inte pengar finns säkrade.

– Alla inblandade ska kunna garanteras lön i två år, annars gör vi det inte, säger han. Med 50 000 prenumeranter löser vi det. Och jag tror att det finns 50 000 personer i Sverige som är intresserade av den här typen av tidning.