Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Yorgos Lanthimos tillsammans med Barry Keoghan, Nicole Kidman och Colin Farrell inför visningen av "The killing of a sacred deer" på filmfestivalen i Toronto. Arkivbild.

Lanthimos träder över alla gränser

Skräck? Drama? Komedi? Det är få regissörer som gör så svårdefinierade filmer som Yorgos Lanthimos – och det tycker han är en styrka.

- Jag vill skapa en ton där åskådaren inte vet om det är tragiskt eller komiskt, säger den grekiske regissören till TT och tillägger:

- Det ska helst vara så abrupt att man vid en ny scen fortfarande är kvar i komiken eller tragedin. Och skräck? Jag för en dialog med genren. Jag undviker den inte, utan att det för den sakens skull blir skräckfilm.

Tokhyllad svart komedi

Yorgos Lanthimos fick sitt genombrott med den tokhyllade mycket svarta komedin ”Dogtooth”. Sen dess har han bland annat gjort ”The lobster” och är nu aktuell med ”The killing of a sacred deer”. Tre titlar som syftar på djur. Är det medvetet?

- Nej. Vi försökte komma på en annan titel till den här filmen, men det lyckades inte. Men nu är det slut. Inga fler djurtitlar, säger han.

Om handlingen i ”The killing of a sacred deer” kan inte mycket sägas utan att spoila. Det räcker med att berätta att det handlar om en man som tvingas fatta ett fasansfullt beslut – och att huvudrollerna spelas av Nicole Kidman och Colin Farrell. Den sistnämnde hade också huvudrollen i ”The lobster”.

- Han är en stor skådespelare och en underbar människa. Att vi har jobbat ihop tidigare gjorde att vi hade lättare att kommunicera på alla sätt, och det är märkbart hur man kan fortsätta att utvecklas tillsammans med en annan människa.

Gjordes i USA

Den nya filmen är, till skillnad från Lanthimos´ tidigare filmer, inspelad i USA. Varför blev det så?

- Mina tidigare filmer hade kunnat utspelas i vilket land som helst, men jag kände tidigt att den här var mer amerikansk än europeisk. Varför? Jag vet inte. Det har att göra med både det inre och det yttre landskapet. USA kändes helt rätt.

När han och ständige manuspartnern Efthymis Filipou skriver manusen hittar de på vad de tror är bra.

- Sedan ger vi det till skådespelarna för att se vad de gör med det och styr dem till rätta. Realism? Nej, jag vill inte göra realistiska filmer.

"The killing of a sacred deer" har svensk biopremiär den 10 november.