Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Laleh fortsätter göra sin grej

På Lalehs nya album blandar hon sin vana trogen låtar på engelska och svenska, trots att hon numera bor i Los Angeles. Befriande, tycker GP:s Jan Andersson.

Skivor

Pop
Laleh
Kristaller
(Warner)
 

Det finns mycket att älska med Laleh Pourkarim, det vet ni, och för mig växlar det om inte med årstiderna så i alla med hennes olika skivor. Men det kreativa naturbarnet och den djupt personliga mångsysslaren från debuten har alltid vandrat hand i hand med den slipade hitmakaren från senare år. 

Sådan integritet och kompromisslöshet har fått många lovande artister på fall – ibland kan det vara nog så klokt att lyssna på omgivningens råd – men när en benhård inställning kan backas upp i både text och musik, och gärna paras med en närmast osviklig förmåga att träffa rätt, då är det svårt att inte imponeras. 

Som med Laleh. 

På amerikansk tv

Hon flyttar alltså till Los Angeles för att producera låtar åt bland andra Ellie Goulding och Demi Lovato, hon skriver och spelar in hitduetten Welcome to the show med Adam Lambert (på nya albumet heter den kort och gott Welcome) och hon uppträder med Lambert på bästa sändningstid i American Idol. 

Det ligger så att säga i tangentens riktning att hon nu skulle löpa linan ut, göra en USA-anpassad platta och kanske öppna för någon amerikansk storstjärna och turnera längs kusterna. Men hon jobbar ju inte så, Laleh, vi vet ju det. 

Alltså ägnar hon hösten åt att dra runt med en svensk sinfonietta på 30 personer och spela på platser som Jönköping, Skellefteå och Sandviken (och för all del även i Scandinavium). 

Följer egna regler

Framför allt släpper Laleh ett nytt album där hälften av låtarna är på svenska. Rätt befriande med människor som följer sina egna spelregler.

Ni som hört de båda singlarna Bara få vara mig själv och Aldrig bli som förr vet att Laleh mest av allt låter som just Laleh, även om hon leker med en Seinabo Sey-orgel och stundtals prövar ett lite housigare driv.

Behåll ditt huvud ekar lätt av Lars Winnerbäck, både i melodi och text, medan titelspåret Kristaller efter en lite avskalad inledning vecklar ut sig till en mäktig arenaballad, storslagen och formfulländad som en gammal Coldplayhit.

Därefter avslutas albumets svenskspråkiga del med stillsamma, svepande stråkar i Ge tillbaks det du tagit, varpå Laleh gör ett lappkast, byter språk till engelska och gör en fin soloversion av den tidigare nämnda Lambertduetten.

Tappa inte det personliga

Tempot drivs upp avsevärt i pulserande Work, Move on och småtöntiga Bark less, men det känns lite konstigt när Laleh, medvetet eller omedvetet, riktar blickarna mot artister som Tove Lo, Rihanna och Sia. Framförallt känns det helt onödigt. 

Laleh får gärna sjunga på engelska, hon bor ju i Los Angeles gubevars, men aldrig slipa bort sin personliga udd.