Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Lång rad av tveksamma affärer

Skandalomsusad är ett ord som används ofta om Röhsskachefen Ted Hesselbom. Uppmärksamheten har handlat mer om hans person och omdöme än om museet.

Ted Hesselbom tillträdde som chef för det snart hundraåriga designmuseet i januari 2007, och tänkte sig då – säger han nu – stanna i tre till fem år. Nu har det gått drygt fem år.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Ett år efter att han tagit över museet utnämndes han av Göteborg & Co till ambassadör för Göteborg, med den imponerande motiveringen "för den strålglans som dina framstående insatser sprider och ger återsken på vår stad."

Sen började kritiken.

Som när GP granskade Ted Hesselboms många resor mellan januari 2009 till och februari i år. Där återfanns bland annat femtio taxiresor för 15 575 kronor. Många av dem tveksamma och stridande mot Göteborgs stads resepolicy som förordar kollektivtrafik, bilpool eller cykel.

Kritiken mot Ted Hesselboms ledarskap har riktat sig dels mot hur han hanterat personalen, den psykosociala miljön har varit så dålig att facket kallats in, dels hur han hanterat pengar.

Fondmedel som skulle användas för inköp till Röhsskas samlingar visade sig ha gått till chokladprovning, sexleksaker, julluncher, gaytidningen Butt, verktyg och resor hem till Stockholm. För att nämna några omskrivna exempel.

Pengar som skulle använts för forskning gick till bland annat datorer och Iphone.

Han sålde sina egna möbler till museet i sin sambos namn och attesterade själv räkningarna.

Och så vidare. Sammantaget har regelverk tänjts till bristningsgränsen eller överskridits.

Utställningarna har inte heller blivit de nyskapande lyft som många hoppats på.

Den senaste sommarutställningen fick hård kritik av GP:s recensent, som bland annat skrev "Byt ut ordet reklam mot Röhsska och vips har du hela hans (Hesselboms) utställningsfilosofi. I stället för att problematisera - glorifiera. I stället för att säga nej - säg ja."

När Hesselbom lät ett klädföretag mot betalning använda museet för att relansera ett jeansmärke - en "utställning" som skapats av en reklambyrå men marknadsfördes som museets egen - väckte det också ont blod.

Trots kritiken har Göteborgs kulturförvaltnings chef Björn Sandmark fortsatt att försvara Hesselbom och lita på dennes omdöme.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.