Från vänster: Uno Friedner grundare, agent Appelgren Friedner, Lisa Appelgren grundare, agent Appelgren Friedner, Lisen Andréasson Florman, Grundare, Nattskiftet och Emilia Wahlström, Nattskiftet.
Från vänster: Uno Friedner grundare, agent Appelgren Friedner, Lisa Appelgren grundare, agent Appelgren Friedner, Lisen Andréasson Florman, Grundare, Nattskiftet och Emilia Wahlström, Nattskiftet.

Lägger till trygghetspersonal på artisternas riders

Bokningsbolaget Appelgren Friedner lägger till trygghetspersonal på artisternas riders. Den nya "sociala ridern" har skapats tillsammans med trygghetsorganisationen Nattskiftet.

ANNONS
|

En rider är en lista med artistens önskemål. Ofta handlar det om teknisk utrustning, eller att man önskar en viss typ av mat, dryck eller bekvämligheter.

Bokningsbolaget Appelgren Friedner lägger nu till en ny punkt och kallar det för en social rider. Det är ett önskemål om att trygghetspersonal, eller nattkompisar som de också kallas, från organisationen Nattskiftet ska finnas på plats innan, under och efter en spelning.

– Det här är något helt nytt, det finns ingen annanstans. Vi kände att vi kunde göra något och vi ville göra det med Nattskiftet för vi gillar deras engagemang, sägerLisa Appelgren, grundare och agent påAppelgren Friedner.

ANNONS

LÄS MER:Arrangören: "Alla måste säga ifrån"

Under sommaren har det rapporterats om flera fall av sexuella övergrepp och sexuella ofredanden på festivaler runt om i landet. Satsningen på nattkompisarär ett sätt att försöka skapa en bättre och säkrare upplevelse för publiken. Men den kom inte till efter sommarens händelser, utan arbetet har pågått sedan i våras.

– Det har varit på gång ett tag och ridern har redan skickats ut. Många arrangörer kommer att haka på, Trästockfestivalen i Skellefteå har redan gjort det, säger Lisa Appelgren.

Nattskiftet har redan gjort flera insatser på festivaler, men det här samarbetet är enligt Appelgren Friedner ett sätt att kunna ta greppet vidare även i mindre skala. Trygghetspersonalens uppdrag är att ha uppsikt över publiken genom att röra sig i den och att ge stöd om det behövs.

– Jag tror att fler bokningsbolag kommer att ta efter. Alla måste hjälpa till, och en rider är ju inte en lista på krav utan önskemål. Om det är det vi kan göra så gör vi gärna det, säger Lisa Appelgren.

ANNONS