Ni vet hur det varit att gå på konserter länge nu. Risken är stor att man sekundärtittar på spelningen genom någon annans skärm.
Det som började med suddiga bilder att lägga upp Instagram eller Facebook fortsatte med filmande av hela låtar och sedan intensivt tiktokande i realtid.
Det blev en sport att ta selfies med artisten i bakgrunden och sedan kom någon på idén att det vore ju kanon att direktsända hela konserten på Facebook. Allt detta peakade nog ändå när en Breanna hösten 2023 facetajmade med sin hund Ziggy från en Jessie Murph-konsert i Ontario. Det var ju ändå Ziggys favoritlåt ”Pray” som spelades.
Ännu ett litet steg bakåt för mänskligheten men kanske var det ändå så att Ziggy satte ned tassen och markerade en gräns. Hit men inte längre.
Effekten var fantastisk. Plötsligt hade alla båda sina armar i luften och energin vreds upp flera varv.
På senare tid går det att se en förändring. När brittiska Jessie J gjorde en peppig spelning på Liseberg häromveckan bad hon publiken plocka undan sina telefoner och om så bara under en låt i stället vara fullt ut närvarande.
Effekten var fantastisk. Plötsligt hade alla båda sina armar i luften och energin vreds upp flera varv. Samma sak när jag hade en fin kväll på Bruket i Wiared och Thomas Stenström bad oss att ta ned mobilerna.
”Jag lovar att det redan finns massor av dåliga filmer av den här låten som ni kan kolla när ni kommer hem. Så nu kan vi väl bara göra det här tillsammans?”, sade han.
Och så blev det. Men faktum är att det redan innan dess var påfallande få skärmar i luften. Kanske hade publiken mjukats upp av sangria-karaffer och grillmat eller så var det bara så att man inte kände för det längre. Det tycktes ha fattats ett tyst, kollektivt beslut om att släppa telefonerna och mest bara ha det gött.
Jag ser visserligen att Markus Larsson gjort en helt annan slags spaning. Hans krönika i Aftonbladet (30/6) är en mix av uppläxning och vanmakt inför konsertpublikens mobilvanor. Han har rätt i sak men jag tror hans spaning är fel.
Nu trodde jag kanske inte att just Tool skulle leda några revolutioner men det är något som satts i rullning här.
Markus Larsson berättar dessutom om hur han hängt med en kompis för att kolla på Tool i Tele 2 Arena. Bandet vänder på Jessie J:s och Stenströms upplägg och uppmanar publiken att helt låta mobilerna vara. Förutom under en enda låt, ”Stinkfist”, då det är fritt fram. Självklart blir det en bättre konsertupplevelse för alla.
Nu trodde jag kanske inte att just Tool skulle leda några revolutioner men det är något som satts i rullning här. Förändringen går långsamt, som den ofta gör, men det kommer bara att bli bättre.
För även utanför konserterna ser jag hur alltfler, framför allt yngre, prioriterar bort sociala medier. Den unga generation som växt upp med sociala medier börjar kanske bli klara med att filma allt som händer.
Det är snarare vi medelålders som tycks ha fastnat i det där behovet av att fortfarande ständigt visa var vi är och vad vi gör. Det är vi som lurar oss själva att tro att om det inte finns på Instagram har det inte hänt.
Men det har det. Och vi var där och upplevde det.
Läs mer i GP Kultur:
LÄS MER:Veckans spellista: Erik Lundin, Dalaplan, Liamoo, Cherrie, Broder John
LÄS MER:Recension: Jessie J, Liseberg, Stora scenen, torsdag
LÄS MER:Här är sommarens bästa konserter när Ullevi står tyst
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.
För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.