Det är bara några dagar kvar tills spanjorerna rycker ordförandeklubban ur EU-minister Jessika Roswalls händer och tar ner den blågula fanan som under det senaste halvåret prytt Justus Lipsius-byggnaden i Bryssel. Ja, de sista skälvande dagarna av Sveriges ordförandeskap är här – och nostalgin sköljer redan över mig.
När vi får chansen att åter axla rollen som förhandlingsledare i Europeiska unionens råd är inte bestämt. Men nu finns det tid att blicka tillbaka på det som gjorde vårt ordförandeskap minnesvärt – åtminstone på ett kulturellt plan.
För bortsett från de konkreta politiska resultaten – som att EU anslöt sig till Istanbulkonventionen, antog Fit for 55-paketet och förhandlade klart den omtvistade migrationsuppgörelsen – har det svenska ordförandeskapet satt sina spår – och ibland på oväntade sätt.
Många historieböcker kommer nog felaktigt att hävda att det var Ebba Buschs klargula dunjacka i Jukkasjärvi som markerade startskottet för Sveriges ordförandeskap. Men den verkliga början, det stora merch-haveriet, hade satt igång långt innan dess. Jag syftar på de traditionsenliga scarfarna och slipsarna som var avsedda att ges som diplomatiska gåvor av de svenska representanterna.
EU-accessoarerna fastnade i en offentlig upphandling (lika svenskt som den minimalistiska designen) och har först nu, i den absoluta sluttampen av ordförandeskapet, funnit sin väg till regeringskansliets skrivbord.
Merch-haveriet lyckades, utöver att varumärkesbygga upphandlingsmyndigheten, stärka känslan av exklusiviteten hos våra tilltänkta gåvor. Synd bara att tjänstemännen aldrig hann stoppa ner dem i de diplomatiska goodiebagsen.
Men ordförandeskapet har lämnat fler avtryck än bara försenad merch.
Under Frankrikes ordförandeskap fick statsråden förhandla i Versailles – när vi höll i klubban blev det Märsta. Förändra dig aldrig, Sverige!
I vintras upptäcktes ett tidigare okänt EU-organ, nämligen unionens officiella Spotifykonto – troligtvis styrt av en obetald praktikant i Bryssel. Kontot hade publicerat en egen liten kulturkanon – en specialkomponerad spellista tillägnad det svenska ordförandeskapet, något som direkt möttes av kritik. Victor Malm klagade i Expressen (5/1) över att låtvalen gjorde honom “lite deprimerad”, medan Sara Martinsson i DN (5/1) uttryckte sin besvikelse över frånvaron av musikundret Sveriges två främsta genrer – gangsterrap och EPA-dunk.
Ett stort tack ska därför riktas till spellistan “Songs from Sweden”, och indirekt till presidiet, för att äntligen dragit igång en riktig debatt om kulturskribenters favoritlåtar.
Vidare till ordförandeskapets grafiska profil, som Saga Cavallin tidigare i våras anklagade för att påminna om kontorslandskapet på en arkitektbyrå (10/4). I artikeln lyfte hon bland annat det svenska EU-designkonceptet ”den gula tråden” som implementerades genom exempelvis cykelställsliknande bågar i rådets reception i Bryssel. Aldrig ska vi glömma hur ordförandeskapet spred det verkliga viruset – den skandinaviska, personlighetsbefriade minimalismen – över hela Europa.
Utöver detta har bilden av svenskarna som snåla förstärkts. Man kanske trodde att det inte kunde bli värre än efter attentatet mot Sverigebilden – #swedengate. Men genom att välkomna europeiska representanter till ordförandeskapets officiella lokaler (en konferensanläggning knappt fyra minuter från Arlanda) lyckades vi ändå med konststycket. Detta mötescenter vid E4:an, som bäst kan beskrivas som antonymen till feng shui, cementerade vårt rykte som en av de frugala fyra (ja, vi har myntat en egen EU-eufemism för vår snålhet).
Under Frankrikes ordförandeskap fick statsråden förhandla i Versailles – när vi höll i klubban blev det Märsta. Förändra dig aldrig, Sverige!
Och trots detta saknar jag redan allt. Ordförandeskapet – à la prochaine, vi ses om tio år!
Läs mer i GP Kultur:
LÄS MER:Tiktok-trenden får mig att vilja sola mig skrynklig
LÄS MER:Konkursboet har blivit vårens hetaste modeaccessoar
LÄS MER:Viktigast av allt är att AI:n gillar mig
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.
För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.