Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Kulturkalaset bantas - hälften av scenerna bort

Hälften av Kulturkalasets scener försvinner. Göteborg & co:s styrelse flyttar pengarna till Julstaden.

Kulturkalaset är liksom Julstaden en del av Göteborg & co.
- Det är klart jag är kritisk, säger Tasso Stafilidis, verksamhetsansvarig för Kulturkalaset. Vad jag kan läsa i protokollet så har styrelsen begärt att få en konsekvensanalys först efter att de fattat beslutet.

KRÖNIKA: Ingrid Norrman om hårdbantningen av Kulturkalaset


Men man hade kunnat få en snabbt. Stafilidis berättar att han och hans medarbetare omgående tog fram ett underlag efter styrelsens beslut i oktober.
– Vad styrelsen gjorde med den vet jag inte, säger han.  
Göteborg & co:s egna analys presenterades för styrelsen först den 10 februari i år. Den visar att ett tapp på 2,4 miljoner påverkar finansiella samarbeten, sponsorintäkter och försäljning så pass negativt att den reella ekonomiska förlusten beräknas bli 4,6 miljoner kronor. Konsekvensen är att Kulturkalaset måste kortas en dag och festplatser som Kungstorget och Packhuskajen försvinner. Det har
- Det är en lärdom vi tar med oss, att vi får ha tydligare konsekvensbeskrivningar på plats när vi fattar beslut, säger Göteborgs & Co:s styrelseordförande Håkan Linnarsson (S) som är självkritisk. Uppenbarligen kände sig styrelsen inte bekväm eftersom man bad om en konsekvensanalys i efterhand.

Styrelsen var enig

Det var en enig styrelse som fattade beslutet. Så vilka sitter i den? Först och främst politiker. Det är de som formellt fattar beslut. Ett antal adjungerade ledamöter företräder dessutom olika delar av besöksnäringen som shopping, storhotell, restaurang. Dessa är inte med och fattar beslut utan finns med för att uttrycka sina åsikter.
En av dem är Svenska Mässans vd, Carin Kindbom.
- Det är viktigt för besöksnäringen och för göteborgarna att staden har evenemang hela året. Om styrelsen tagit fasta på det och behöver göra budgetjusteringar kanske det är baserat på vad vi i näringen tycker, säger hon.
Dag Agård, handelschef på Wallenstam och som företräder shoppingen, tycker likadant:
- Göteborg snurrar faktiskt året runt. Julstaden har blivit som en ny säsong för turister att komma till Göteborg. Precis som Halloween. Och det är underbart, för varenda sådan säsong vi kan addera så skapar det i slutändan välstånd.

Näringslivets bidrag har minskat

Lika underbart har det inte varit att själva stötta julstaden. Sedan 2012 har fastighetsägarnas och näringslivets ekonomiska bidrag till Julstaden sjunkit från knappa fyra till dryga två miljoner kronor. Nästan lika mycket har man tappat från de kommunala bolagen som lägger en istället för tre miljoner.
”Julstaden har under de senaste åren erfarit ett sviktande intresse från såväl fastighetsägare och stadens förvaltningar och bolag, vilket har påverkat att klara en budget i balans”, kan man läsa i Göteborg & Co:s konsekvensanalys.
- Vi måste kunna motivera en investering, det måste ge resultat hos våra kunder, säger Kristina Pettersson Post på fastighetsägaren Vasakronan, vars hyresgäster främst består av hotell och butiker i centrala stan.
Konsekvensen blir alltså ett stympat Kulturkalas med färre artister, evenemang och scener till förmån för den mer kommersiellt präglade Julstaden.
- Jag står bakom styrelsens beslut, säger Camilla Nyman, vd på Göteborg & Co. Det är klart att det här kan sticka i ögonen, men vi får inte glömma att vi har kvar Trädgårdsföreningen med barnkalaset och de stora akterna på Götaplatsen. Det blir en fantastisk fest för göteborgarna.