Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Foto: Jessica Segerberg.

Kulturen krymper i Almedalen

Det är blygsam representation från Göteborgs och Västra Götalands kultursfär på Almedalsveckan som drar igång idag, åtminstone jämfört med forna dagars satsningar.

I fjol arrangerade Västra Götalandsregionens (VGR) kulturnämnd ett seminarium om interkulturell dialog på Almedalsveckan – dessutom finansierade de ungdomsorkestern Side by sides turné och medverkan för 101 200 kronor.
Även i år anordnar kulturnämnden ett seminarium, men utöver det är ingenting budgeterat.
– Det är ett mindre kulturprogram i Almedalen än tidigare år. Det är en av anledningarna till minskningen, förklarar regionens kulturchef Staffan Rydén till GP.

Vill nå fler människor



En annan anledning är att förutsättningarna har förändrats. Tidigare har kulturnämnden medverkat i programmet Kultur i Almedalen, som Svensk scenkonst ansvarat för i åtta års tid. När Länsteatern i Örebro tog över uppdraget i våras, ändrades dock villkoren för medverkan: VGR skulle behöva ansvara för en hel dags aktiviteter. Därför valde kulturnämnden att i stället hålla sin programpunkt under samarbetet Västsvenska Arenans parasoll, där också Högskolan Väst, Göteborgs stad, Göteborgs universitet, Chalmers, Högskolan i Borås, Högskolan i Skövde och Västra handelskammaren ingår.
– Vi tycker att det är positivt. Kultur i Almedalen kan upplevas som lite off, dit söker sig kanske de som redan är kulturfrälsta. På det här sättet hamnar vi mitt i smeten med andra aktörer och nämnder. Vi når nya människor.

Årets seminarium modereras av Marit Kapla och heter Det står i tidningen – då är det säkert falskt (en ny mediepolitik för hela Sverige). Medverkar gör en panel bestående av bland andra medieutredningens huvudutredare, Tidningsutgivarna, politiker och akademiker.
– Det är jätteaktuellt med tanke på allt som nu sägs om fake news och mediernas trovärdighet. Vi kommer också att prata om vad regionerna kan göra för att förbättra mediebevakningen i dessa tider då lokaltidningar efterlyser invånare som kan rapportera från hemorterna, säger Staffan Rydén.

"Vi är inte där föra att marknadsföra oss"



2009 väckte Västra Götalandsregionens Almedalssatsning kritik i media. GT räknade ut att de sex tjänstemän och fyra politiker som medverkade från regionens håll tillbringade tre månaders arbetstid sammanlagt åt att nätverka och delta i veckans seminarier.
Den uppmärksammade sejouren på Almedalsveckan ägde rum före Staffan Rydéns tid. Men han tror att satsningen kan ha haft att göra med hur regionen såg på sitt uppdrag då.
– Då fanns det kanske ett större behov att visa för omvärlden vilken rik kulturregion Västra Götaland är. Numera är det faktumet väletablerat. Vi är inte där för att marknadsföra oss, utan för att ta fram goda exempel som kan bli föremål för en kulturdebatt, säger han.

Varken Göteborg stads kulturförvaltning eller kommunens kulturnämnd håller i några programpunkter på Västsvenska Arenan. De två politiker ur nämnden som deltar på veckan, Mariya Voyvodova (S) och Kristina Tharing (M), är där för kommunstyrelsens räkning.
– Eftersom inget av stadens seminarier är specifikt kulturrelaterat landade vi i det, säger Maria Norberg, projektledare för Göteborgs stads medverkan i Almedalen.

Däremot har kulturförvaltningen varit med i planeringen, genom myndighetens direktör Anna Rosengren. Maria Norberg vill dock poängtera att kulturen ständigt är närvarande och lyfts fram av andra kommunala representanter.