Förra veckan anordnade Spotify det Silicon Valley-osande eventet “Stream on”. De lanserade nya funktioner med namn som “Discovery mode”, “Showcase” och “Marquee”. Det man egentligen behöver veta är detta: Spotify följer Youtube (“Shorts”), Meta (“Reels”) och urmodern TikTok och skiftar fokus till video. När användaren öppnar Spotify i mobilen möts den av ett oändligt flöde innehållandes korta musikvideor och det vedervärdiga konceptet “vodcast” (Video + podcast. Låter det bekant? Det påminner kanske om det föråldrade mediet television).
“Discovery mode” innebär, för de som förr hette musiker men i dag kallas “audio creators”, att man kan premieras av algoritmen i utbyte mot att man sänker sina intäkter. Det blir en modern motsvarighet till payola, ett fenomen där kommersiella radiostationer mutades att spela vissa låtar. Men i stället för att de som gör musiken betalar in till Spotify går de med på att deras royalties, de redan låga intäkterna, utgör en mindre andel av pengarna som tjänas in totalt på en stream. I stället för payola går en större del till en Spotifychef som kanske heter Ola.
Det lär nog inte bli så bra. Skälen till detta är fler än att förändring alltid är hemskt och dåligt.
I ett modernt medieoligopol nöjer man sig inte med att vara störst och bäst. Man är ett företag som vill ge utdelning till sina aktieägare och då måste man ständigt förnya. Netflixserier löper sällan längre än två säsonger. Det är inte för att serierna är dåliga, utan för att de slutar vara lönsamma. När mediejättar kommer med den här sortens nymodigheter är resultaten ofta tveksamma, men väl inlindade i myter om konsumentens intresse (lex Zuckerbergs Metaversum). Behovet att tjäna pengar går om behovet att göra en bra produkt och till slut blir behoven oförenliga.
Jag har hört de tre första sekunderna av Eldkvarns ”Konfettiregn” mer än vad jag hört mina föräldrar säga att de älskar mig.
Många är försöken att efterlikna Tiktoks beroendeframkallande och personanpassade flöde. Få har lyckats. Det är djupt osannolikt att svennebananerna bakom Spotify kommer kunna konkurrera med kinesiska staten och deras hemliga algoritmer.
Anekdotiska bevis: TikTok har, utan att jag någonsin sagt det, lärt sig mitt intresse för amerikanska registreringsskyltar, en judisk gosskör, kartongmöbler och folkhemsestetik. Trots att jag fyllt i att jag pratar franska och mandarin har appen genomskådat min sanning med modifikation, och ger mig sporadiska klipp om att lära sig franska och mandarin.
När Spotify däremot ska ge förslag föreslår den i åtta fall av tio Familjens “Malmö Stad”. Så skulle kinesiska staten aldrig göra.
Resterande tid spelar de ”Konfettiregn” med Eldkvarn. Jag har hört de tre första sekunderna av Eldkvarns ”Konfettiregn” mer än vad jag hört mina föräldrar säga att de älskar mig. Jag hatar ”Konfettiregn” med Eldkvarn.
Är det för övrigt någon som går in på Spotify för att scrolla? Det de försöker genomföra med uppdateringen innebär en ganska extrem omvändning i hur man använder appen. Samtidigt som Spotify lanserar dessa nya funktioner fortsätter de att satsa på podcast, som framstår som en antites till ett videoflöde. Att lyssna på podd är något av det mest passiva man kan göra. Att scrolla genom refränger och “vodcasts” är aktivt.
Spotify är inte, och lär inte bli, en app där man fastnar i timmar och skamset grämer sig över sin skärmtid samtidigt som tummen scrollar vidare.
Men kommer vi ta bort våra Spotifykonton? Nej. Den förändringen vore ännu jobbigare.
Läs mer i GP Kultur:
LÄS MER:Göteborgare dejtar som lantisar
LÄS MER:I Sverige är alla nepo-bebisar under pappa staten
LÄS MER:Vad säger spellistan "Överleva hösten" om Romina Pourmokhtari?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.
För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.