Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Way out Västtrafik – det kostar festivalen

2 miljoner kronor. Så mycket lägger Västtrafik på spårvagnsfestivalen Way out Västtrafik, som de arrangerar tillsammans med Way out west den 13 november.
– Vi ser det här som en del i marknadsföringen, säger Västtrafiks presskommunikatör Henrik Kjellberg.

Den 13 november arrangerar Västtrafik och Way out west endagsfestivalen Way out Västtrafik som helt äger rum på en spårvagnstur som börjar och slutar på Marklandsgatan. På varje konsertresa ryms 40 personer, och biljetterna – som sålde slut på tio minuter – kostar som en vanlig enkelbiljett.

Under kvällen kommer Miriam Bryant, Little Dragon, A36, Jens Lekman, Stella Explorer och Raghd & Jelly Crystal göra vad man i ett pressmeddelande kallar för ”unika uppträdanden”.

LÄS MER: Festival på spårvagnarna – nu kommer Way Out Västtrafik

Västtrafik AB ägs av Västra Götalandsregionen och är förutom biljett- och reklamintäkter finansierat av skattemedel. En del av dessa skattepengar går alltså till att bekosta spårvagnsfestivalen, som enligt Västtrafiks presskommunikatör kostar cirka 2 miljoner kronor.

– Hälften går till gager, personal och drift under själva festivalen, och lika mycket läggs på marknadsföring, livestreaming och andra kostnader kring evenemanget, säger han.

Är inte det väldigt mycket pengar för en verksamhet som delvis är skattefinansierad?

– Om man sätter det här i ett större sammanhang så omsätter Västtrafik totalt 9 miljarder per år, så den här festivalen är en relativt liten del av det. Vi ser Way out Västtrafik som ett sätt att öka medvetenhet om ett hållbart resande och locka tillbaka resenärer nu när pandemin tycks vara på väg att ta slut.

Så lite krasst kan man säga att det här är ett reklamjippo?

– Jag skulle inte uttrycka det så, men ja. Vi har ett ansvar att nå ut till så många som möjligt och göra folk medvetna om fördelarna med kollektivtrafik. Dessutom är det här en del av ett större arbete med andra kampanjer som går parallellt. Till exempel en flexbiljett som vi snart ska lansera.

Spelschema Way Out Västtrafik

14.07 – Miriam Bryant

15.33 – Stella Explorer

17.04 – Raghd & Jelly Crystal

18.31 – Jens Lekman

20.05 – A36

21.32 – Little Dragon

Biljetterna är slutsålda, men alla konserter livestreamas på Västtrafiks hemsida.

Att så mycket resurser läggs på en festival som bara kan ses av 40 personer per konsert motiverar Henrik Kjellberg med att alla spelningarna livestreamas helt kostnadsfritt på Västtrafiks hemsida.

– Vi försöker vara så inkluderande som möjligt. Därför streamar vi på hemsidan och har vi ett lågt biljettpris på 34 kronor, precis som den enkelresa det i praktiken är.

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.