Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Stephen Langridge, konstnärlig ledare på Göteborgsoperan. Bild: Per Wahlberg

GP Kultur: Wagner står inte i vägen för kvinnliga tonsättare

Göteborgsoperans konstnärliga ledare Stephen Langridge svarar i debatten om Wagner.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Inledningen på Göteborgsoperans fyraåriga resa med Wagners Nibelungens ring har diskuterats på GP:s kultursidor, senast med Hanna Höglunds andra inlägg (30/11). Det är bra, viktigt och nödvändigt att det vi gör diskuteras.

I likhet med många andra stora konstverk lånar sig Ringen till ständigt ny omprövning. Dess teman är eviga och mytiska. Hur ser förhållandet ut mellan makt och kärlek, mellan mänsklighet och natur, mellan frihet och lagar?

LÄS MER: "Varför är genialitet så provocerande?"

I Göteborg finns en lång och rik tradition av att uppföra Wagners operor – en musikalisk värld som passar Göteborgsoperans konstnärliga ensembler mycket bra – och uppsättningarna har varit mycket populära hos vår publik. Det som vi påbörjat nu är den första kompletta Ringcykeln i Göteborg. Både publiken och hela huset var moget för Ringen. Processen har krävt mycket lagarbete med tre strukturella perspektiv: den konstnärliga ambitionen, ett försök att arbeta på ett hållbart sätt och som ett bidrag till Göteborgs 400-årsfirande 2021.

Göteborgsoperan vill erbjuda människor i Västra Götaland möjlighet att uppleva denna fantastiska musikaliska resa ”live” och i deras eget operahus. Jag säger inte att alla ska gilla den, bara att de ska ha möjlighet att få uppleva verken själva – Wagners musik delar som bekant människor i två läger.

Det är allmänt känt att Richard Wagner var en kontroversiell person med många avskyvärda åsikter, däribland hans antisemitism. Wagners mörka och ljusa sidor kommer Göteborgsoperan att fortsätta tala om, med ny och befintlig publik, bland annat i föreställningsprogram. Kan man bli berörd av en konstnär vars åsikter eller beteende är motbjudande? Jag menar att man kan det. Debatten kring om man trots hans åsikter kan spela och njuta av hans musik har pågått i årtionden. Känt är att Hitler var en av Wagners stora beundrare. Detta ledde till att hans musik inte spelades av israeliska orkestrar efter andra världskriget. Tystnaden bröts av den berömde judiske dirigenten Daniel Barenboim 2001 när han spelade preludiet till Tristan och Isolde i Jerusalem. Jag håller med Barenboim som har sagt att han inte kan höra en enda antisemitisk ton i Wagners musik.

Ringcykeln gör vi under en fyraårsperiod, en del per år – delvis just för att inte få ”undanträngningseffekter”. Ringen är endast en del av vår stora verksamhet. Resurser tas inte från övrig repertoar eller hindrar nya beställningar.

LÄS MER: Omvärdera Wagner och släpp fram annat

När det gäller att beställa nya verk av kvinnliga tonsättare: jag håller verkligen med, det ska vi fortsätta göra. Våren 2017 gav vi Shanghai, en ny opera av Line Tjørnhøj, skriven för en inkluderande ensemble. I våras gav vi en orkesterkonsert med musik av enbart kvinnliga tonsättare. Och i mars ger vi ett uruppförande av en opera av tonsättaren Elfrida Andrée och författaren Selma Lagerlöf. Jag är otroligt glad att vi har beställt Paula af Malmborg Ward och Kerstin Perskis nya verk, som också kommer att utgöra en del av stadens firande 2021. Det är inte tillräckligt men det är en början.

Stephen Langridge

Konstnärlig ledare opera/drama Göteborgsoperan