Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Maria Domellöf-Wik: Vilka familjer har i framtiden råd att ta med barnen på bio?

Redan i dag är biobesöket en klassfråga. På Filmstaden förbjuds nu egen mat och dryck. I stället ska kunderna köpa popcorn, godis, dryck och snacks på plats. En del av affärsidén kan tyckas – men samtidigt ytterligare ett steg mot exkludering.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

”Biobesöket blir ännu bättre med något gott att äta!” slås det fast på Filmstadens hemsida. Därefter följer en redogörelse för poängmenyn, där du som kund tjänar poäng – inte bara på dina biobiljetter utan även på alla köp i butiken. ”Poäng som du kan använda för att köpa just de där godsakerna du är sugen på.”

Min barndoms biobesök helt utan mat och dryck – eller kanske med en enkel medhavd chokladrulle som guldkant på upplevelsen – är ett minne blott. Nu ska det vara extra allt, gärna också i ett extra stort format. Godis kombinerat med läsk kombinerat med popcorn och till det: en biobiljett.

En kola- och nöt-kvalmig lukt av smält smör på popcorn slår emot varje besökare som stegar in på en multibiograf som Bergakungen. Vare sig du nu är sugen på ”något gott” eller inte. Direkt innanför entrén erbjuds du sedan ett stort urval godis och snacks i olika menyer. Allt framställs som en del av helhetsupplevelsen ”att gå på bio”. Alla som haft yngre godis-älskade barn med sig på bio vet hur svårt det kan vara att ignorera de bågnande hyllorna – eller ännu värre: försöka argumentera om bekymrade tandféer, hål i tänderna och sockerintag.

I takt med att filmerna blir längre, biljettpriserna högre och godis, läsk och snacks börjar ingå som förväntning i en allt dyrare ”helhetsupplevelse” på biografen får allt fler föräldrar en klump i magen: hur ska vi nu ha råd?

Bortskämda barn, ja egentligen alla barn, har en inbyggd radar att vilja få det alla andra får, för att inte känna sig exkluderade. Om ”alla andra” får godis på bion – då ska de också ha godis. Även om biobiljetten kanske kostar 150 kronor redan. Eller mer. Det betyder att notan för filmen slutar på 750 kronor för en familj med tre barn, helt utan godis och snacks. Något som förstås går att jämföra med månadskostnaden för ett abonnemang på valfri strömningstjänst – där filmerna dessutom är betydligt fler. Det kostar inte heller extra att ta sig till tv-soffan.

I takt med att filmerna blir längre, biljettpriserna högre och godis, läsk och snacks börjar ingå som förväntning i en allt dyrare ”helhetsupplevelse” på biografen får allt fler föräldrar en klump i magen: hur ska vi nu ha råd?

Biografer och nöjesparker gentrifieras allt mer ogenerat. Liseberg börjar ta betalt för sina livekonserter och bygger upplevelsehotell. Samtidigt pågår diskussionen om att sälja ut det lite billigare alternativet: campingen. Det ska vara dyrt att roa sig. Vill du se Dumbledores hemligheter avslöjas live på vita duken, i VIP-salongen på Bergakungen kostar det 259 kronor per person. Och du: Glöm inte godis och snacks!

LÄS MER: I skuggan av Oscars-smockan: döve Troy Kotsur blev historisk

LÄS MER: Will Smith skulle behöva gå kurs i anger management

LÄS MER: Pixars "Röd” fångar träffsäkert pubertetens starka känslor

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev här

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv. För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.