Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Vigdis Hjorth river i skador som inte kan glömmas

I Vigdis Hjorths roman Arv och miljö tvistar fyra syskon om två åtråvärda fritidshus på Hvaler. Martin Engberg har läst en bok som skapat debatt i Norge.

Arv och miljö

Vigdis Hjorth

Översättning: Ninni Holmqvist

Natur och kultur

Bergljot har brutit med familjen. En dag ringer den syster hon har ett minimum av kontakt med. Modern ligger på sjukhus efter en överdos. Den utlösande faktorn ska ha varit broderns reaktion på att familjens fritidshus överlåtits till två av systrarna utan tillräcklig kompensation till brodern och Bergljot. Bergljot förstår att systern fiskar efter bekräftelse på att hon, Bergljot, inte vill ha någon stuga på Hvaler, vilket hon en gång sagt.

Broderns version är en annan. För även om systrarna spenderat mest tid på Hvaler med mamma och pappa, har också han en stark anknytning till platsen. Han har försökt argumentera inför föräldrarna att det vore bra för syskonens framtida relationer om stugarvet delades lika. Bergljot ställer sig på sin brors sida mot systrarna, varefter känslomässig utpressning, utbrott och förment objektiva argument följer. Hela tiden ligger anledningen till att Bergljot bröt med familjen och trycker på under, men innan den hinner komma upp till ytan dör pappa oväntat.

LÄS MER: När ingen knackar på dörren

På ena sidan står två systrar och en mor som vill få det till att barndomens orätt kan regleras med hjälp av ekonomisk taxering. På den andra brodern och Bergljot som båda skadats, känslomässigt och fysiskt, av familjen. Särskilt Bergljot kämpar för att få sin berättelse erkänd, men möter förnekelse.

De yttre turerna till trots – Arv och miljö är i första hand de inre förloppens roman. Bergljots sinnestillstånd gestaltas med en andtruten, språklig rytm, som översatts säkert av Ninni Holmqvist. Meningarna upprepar vad som sagts eller gjorts i olika situationer, återkommer och tar om händelser. Bergljot dricker vin, ältar händelser med pojkvännen Lars till leda, stöttas av vännerna och de vuxna barnen. Blir allt bra, till slut? Nej, allt blir inte bra till slut.

Redan ett par sidor innan den nämns i själva texten kommer jag att tänka på Thomas Vinterbergs film Festen. Det är när arvet ska diskuteras hos revisorn med alla syskon och mamma närvarande. Bergljot har bestämt sig för att konfrontera dem med pappas övergrepp. För att klara av det skriver hon i förväg ned det hon ska säga, alltså liknar det vad som sker i Festen. Men boken menar att filmen delvis är förljugen: ”I verkligheten går det inte bra för den som konfronterar sin pappa och sin familj.” I verkligheten brukar konfrontationer om incest leda till att familjebanden bryts. Eller inchest som mamman säger, som om det vore språkligt omöjligt att ens uttala ordet för handlingen på rätt sätt.

LÄS MER: Vigdis Hjorth får bokhandlarpris

I Norge har Arv och miljö skapat debatt. Men vad som är biografi och vad som är fantasi i en roman är inte enkelt att utröna, vilket Geir Gulliksen nyligen skrev om i DN (21/9). Arv och miljö är inte en rakt igenom behaglig roman, men det finns anledning till det. Det är upprivande att livets trassel inte alltid låter sig redas ut, skadorna glömmas. Hjorths roman är sann för att den gestaltar varför det inte alltid låter sig göras. Inte av skäl som går att hitta i författarens biografi, hur den än ser ut.

Vigdis Hjorth. "I Norge har Arv och miljö skapat debatt. Men vad som är biografi och vad som är fantasi i en roman är inte enkelt att utröna", skriver Martin Engberg.. Bild: Agnete Brun

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.