Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

"Vi är punkarna i mediebranschen"

Johanna Hagström intervjuar Hannah Widell och Amanda Schulman på Bokmässan.

– Vi är punkarna i mediebranschen. Vi utmanar, får kritik, blir uppskattade och lyckas.

Så sammanfattade systrarna Hanna Widell och Amanda Schulman sig själva när de gästade GP:s monter på Bokmässan under söndagen.

De båda har varit en del av den nya digitala scenen i Sverige under de senaste åren, med framgångsrika poddar och mediesatsningar, som Fredagspodden och Alex & Sigge.

För GP:s Johanna Hagström berättade de om söndagsmiddagarna hemma hos mamma, med köttfärssås och pasta, där det gjordes upp halvårslistor, en familjetradition med många år på nacken.

– Vi fick rota oss och grunda oss. Det var bra att bena ut tankarna.

Systrarna berättade också att detta senare blivit en viktig del av deras företagande, att kunna blicka framåt och stämma av, förkasta och prova nytt.

– Det berättar vi bland annat om i boken The golden years. Det handlar om att ta makten över sitt liv.

Deras stora satsning på sajten Perfect day har de själva kallat för ett drömprojekt. Perfect day är en e-handelssajt med inriktning på skönhet och hälsa, med ett digitalt magasin, video- och podcast-innehåll. Denna satsning betalade Bonnier Growth Media 11 miljoner för att få 20 procent av, enligt Resumé.

Hanna Widell och Amanda Schulman har också blivit kritiserade, bland annat för lanseringen av det egna kosttillskottet Hers – och de har väckt debatt om gränsen mellan reklam och redaktionellt innehåll.

Johanna Hagström lyfte också den kritik Hanna Widell och Amanda Schulman fått från tidigare anställda, som tidningen Resumé rapporterat om. De hävdade dock båda att de jobbade mycket för den psykosociala miljön i sitt företag.

– Vi har brister som företagsledare, men det finns saker i artikeln som vi inte håller med om.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.