Youtube-fenomenet Pewdiepie (Felix Kjellberg) är en av Göteborgs nya kändisar.
Youtube-fenomenet Pewdiepie (Felix Kjellberg) är en av Göteborgs nya kändisar. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Varför har Göteborg så få kändisar?

"Har vi inte några alls här? Och vad säger det i så fall om vår stad?". Emanuel Karlsten frågar sig varför det är så glest med kända ansikten på landets framsida.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Varför har Göteborg så få kändisar? Jag ställde frågan redan för några år sedan just som flyttbilen rullade in i Göteborg. Detta skulle nu bli min stad och när vi åkte förbi Liseberg slog det mig att antalet kändisar sa något om en stad? Så vi började räkna. Rävarna först: Olika varianter av Glenn, Lasse och Ingvars. Givetvis de två musikaliska kändisarna: Håkan Hellström och Miriam Bryant. Snart slogs vi att här ju också fanns Göteborgare man knappt visste att de var Göteborgare (det låter ju inte så!): Laleh och Mia Skäringer.

Sedan tog det stopp. Testa själv! Utöver det gamla släktet kändisar – de över 50 år – hur många namn kan du räkna upp? Till och med Google är uppgiven, Flashbacktråden “Kändisar i Göteborg?” har tre svar på nio år. Genom åren har frågan återvänt flera gånger. Har vi inte några alls här? Och vad säger det i så fall om vår stad?

ANNONS

Jag menar nu inte att en stad saknar aktning om den inte har kändisar, men kändisen har en slags definierande, enande effekt. Vi ser dem på teve, läser om dem och känner en slags släktskap. Jag, som växte upp på Gotland, började heja på Färjestad i hockey eftersom Håkan Loob spelade där. Och tyckte det var mäktigt att höra Ainbusk singers på radion eller se Babben på teve. Det var de tre kändisar Gotland hade, men de gav oss stolthet, de representerade oss där ute i världen. Det var en slags gemenskap, antar jag?

Vi har alltså en hel flora nya kändisar i vår stad, men de befinner sig som i silos, isolerade från traditionella medier, men ibland också för varandra.

Så säger det inte ganska besvärliga saker om Göteborg, Sveriges näst största stad, att de kändisar vi idag kan räkna upp allra mest är olika nivåer av åldringar? Med åren har frågan gnagt, inte minst genom att upptäcka den nya medievärld internet skapat. Den är som ett parallellsamhälle, här kan man vara stor utan att ens skapa en krusning i en traditionell medievärld.

LÄS MER:Lucas Simonsson varnar för sparkcyklar efter blodig olycka

Här finns en skillnad som är viktig att förstå: Gamla tidens kändisar är horisontella - ytligt kända av en bred massa. Nya tidens kändisar är däremot vertikala - på djupet kända av en smalare massa, som följer dem via sociala medier. Det är här Göteborgs nya kändiselit finns. Just nu heter de största JLC, en humorgrupp med Lucas Simonsson i spetsen, följt av Carl Déman och Jonas Fagerström. Utanför Stenungsund bor Lisa Jonsson och så har vi såklart den utflyttade Pewdiepie. Men vi börjar också få allt fler som flyttar hit: 18-åriga NattiD, tonårs-internets kanske just nu största stjärna, bor sedan en tid i Göteborg, liksom komikern och Handelsstudenten Filip Dikmen. Men jag gissar att du inte känner till deras namn, trots att enbart de två sistnämnda tillsammans har över 600 000 följare - på Instagram.

ANNONS

Vi har alltså en hel flora nya kändisar i vår stad, men de befinner sig som i silos, isolerade från traditionella medier, men ibland också för varandra.

Alla är stora - i sin egen värld.

Det är både fascinerande och sorgligt. Fascinerande, eftersom Göteborg alltså har några av Sveriges största och kommersiellt hetaste namnen i vår stad. Men sorgligt, eftersom vi inte känner dem, än mindre lyckas kapitalisera på dem - varken kommersiellt eller kulturellt.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS