Johan Lindqvist: Vansklig balansakt när Way Out West bokar årets artister

Summerburst vek ned sig redan i mars och mycket pekar på en perfekt storm som piskar fram en ny ”festivaldöd” tio år efter den förra slakten. Nu är det viktigare än någonsin för Way Out West att träffa rätt med sina bokningar, skriver Johan Lindqvist.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

För tio år sedan drog festivaldöden genom Sverige och svepte med sig grånade jättar som Hultsfredsfestivalen, Arvikafestivalen, Siesta och Peace and Love. En perfekt storm av skenande kostnader, ökad internationell konkurrens, ändrade publikvanor och uselt väder gjorde att framförallt den gamla tidens musikfestivaler, som uppstått ur föreningsliv och ideella krafter, spelat ut sin roll.

In klev de stora och ekonomiskt starka aktörerna Luger, Live Nation och FKP Scorpio som dessutom samarbetade med sponsorer som ville synas i de nya, Instagram-vänliga festivalmiljöerna.

Där är vi som bekant fortfarande. Men det finns varningssignaler som är snarlika de som ljöd för ett decennium sedan. Eller, ärligt talat, de är betydligt mer alarmerande. Efter att festivalerna tagit sig genom pandemin är vi som alla vet nu i en tuff lågkonjunktur med kraftig inflation. Det är rimligt att anta att det påverkar såväl sponsorer som biljettköpare. Ur ett svenskt perspektiv tillkommer den plågsamt klena kronkursen som gör varje bokning av en utländsk akt dramatiskt mycket dyrare. Och betydligt mer kostsam för blågula festivaler i jämförelse med konkurrenter i Danmark, Norge... Europa.

ANNONS

Att boka artister är inte sällan ett räv- och rackarspel men i slutändan handlar det alltid om att få ned en siffra på pappret som alla kan leva med.

Summerburst vek ned sig redan i mars. Live Nation har inte velat prata om anledningarna men det handlar förstås om en svagare biljettförsäljning än vad man hoppats på. Säkert också i relation till svettiga gager hos akter vars management ännu inte insett att den kommersiella attraktionskraften försvagats.

Att boka artister är inte sällan ett räv- och rackarspel, som absolut blir lättare med långvariga relationer och gedigna kontaktnät, men som i slutändan alltid handlar om att få ned en siffra på pappret som alla kan leva med.

Allt talar för att den processen är tuffare och knöligare än på länge. Samtidigt är det just nu festivalerna ska spika sina program. Det är kanske nu man kan peta in den där otippade stjärnvärvningen. Men också måste hålla huvudet kallt för att inte värva alltför dyrt. Hos Way Out West ligger man långt framme, uppställningen är redan stark.

”Vi har en tydlig idé med vad vi vill göra. Nyckeln till Way Out West är att man hela tiden är i rörelse och fortsätter utvecklas. Vi tallar aldrig på det som är faktisk kvalitet”, sade Joakim Skoglund på arrangerande Luger till tidningen Expressen redan 2015.

Håkan Hellström, är förstås alltid är en kanonbokning, men rör sig allt längre bort från den där allra första spelningen ”där borta i backen”.

Det gäller förstås fortfarande. Vad det betyder i praktiken kan variera. Tittar man på årets Way Out West-program viktar det åt lite olika håll men visst är det väl så att nostalgilampan börjar blinka ganska snabbt. Ett tillfälligtvis återförenat The Soundtrack of Our Lives, Blur, Devo och José González som spelar sin debutplatta från 2003. Håkan Hellström, som förstås alltid är en kanonbokning, men som rör sig allt längre bort från den allra första spelningen ”där borta i backen”.

ANNONS

Way Out West har alltid haft förmågan att kombinera kvalitativa veteraner med nytt och banbrytande så egentligen är inte detta konstigt. Känslan är dock att man är ovanligt mån om att balansera utbudet och maximera träffytan hos publiken. Gärna en hyfsat köpstark sådan.

Men mer än någonsin tidigare gäller det att också visa hur man kan plocka rätt namn från den brittiska hiphopen, addera afrobeat och sätta några av de där akterna som är så i framkant att vi nästa år tänker att ”de borde ju komma till Way Out West”.

Balansakten mellan välbekant och innovativt, tryggt och utmanande, erfaret och ungt, är vanskligare och viktigare än på väldigt, väldigt länge.

En sak är dock helt uppenbar. Way Out West 2023 behöver kvinnor som kan ta plats högt upp på affischen. Kolla vår lista här bredvid för förslag.

LÄS MER:Kom igen Way Out West – här är våra drömbokningar

LÄS MER:Guide: Kalender med konserter i Göteborg hela 2023

LÄS MER:Håkan Hellströms turné startar med klubbspelning i Barcelona

LÄS MER:Bladee och Uncle Waffles till Way Out West

LÄS MER:Att riva Scandinavium och lämna Göteborg utan arena är vansinne

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS