Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Vågar tackla <br>svåra frågor

Intresset för existentiella frågor är stort, men ämnet blir ofta styvmoderligt behandlat i media. Magasinet Existera vill ändra på detta, och blev under sitt första utgivningsår utnämnd till Årets tidskrift.
I sitt tredje nummer, som utkom i september 2007, lät Magasinet Existera undersöka svenskarnas förhållande till skam och skuld. En unik undersökning som fick stort genomslag i andra media, bland annat diskuterades den i Gomorron Sverige. Det visade sig att temat i högsta grad engagerade och väckte reaktioner, i alla åldrar.
- Man tror ju att sådana känslor är mer vanliga hos den äldre generationen, men det visade sig att yngre känner mycket mer skam och skuld, vilket förvånade mig, säger Dag Tuvelius, chefredaktör för Magasinet Existera.
Han har en bakgrund som journalist på Sveriges Radio och SVT, där han bland annat var med och drog igång Filosofiska rummet, Människor och tro och tv-programmet Existens. Numera är han också chefredaktör för Kyrkans Tidning, som är Svenska kyrkans husorgan. Men Magasinet Existera har ingen religiös avsändare över huvudtaget.
- Den ska vara ett slags samtalspartner om livets viktiga frågor, som till exempel kärlek och livets mening som var de teman tidningen hade före det om skam och skuld. Det finns ett stort intresse hos människor för de existentiella frågorna, men samtidigt ganska lite kunskap, säger Dag Tuvelius.
Även media saknar ofta kunskap om de här frågorna, menar han. Visst har de existentiella spörsmålen fått mer och mer utrymme - senaste exemplet är Jonas och Musses religion i SVT - men ämnet blir ofta lite styvmoderligt behandlat i media. Man tror snabbt att man "fyllt kvoten för den här gången".
- Dessutom tror man gärna att de här frågorna måste skildras på ett lättsamt sätt. Det tror jag verkligen är ett misstag. Många undersökningar visar att det finns ett stort intresse för frågorna. Ska man göra en tidning om existentiella frågor måste det därför vara välskrivet och på riktigt, annars kan man lika gärna strunta i det.
På tidningens hemsida står det att man vill förena allvaret med glimten i ögat och lusten att vrida och vända på både allvarliga och lättsamma frågor. Man vill skriva om livsfrågor och existentiella frågor, men koka ner det till en vardaglig nivå där det konkret handlar om personliga livsval, relationer och kärlek. Kanske har man också lyckats, med tanke på att Magasinet Existera fått pris som Årets tidskrift 2007 i kategorin nykomling. Motiveringen löd:
"En ny tidskrift som nog överraskar till och med ägaren med ärliga, fräcka, genomtänkta grepp. Den tacklar det mesta som varit tabu i målgruppen och gör det på ett smakligt, intelligent och intresseväckande sätt (…)"
Existera, som ägs av Svenska kyrkans press, har tre år på sig att bära sig själv. Ingen lätt sak i den ymniga tidskriftsfloran, och i synnerhet inte för en tidning som tar livets stora frågor på allvar - skulle nog många säga. Men enligt Dag Tuvelius finns det gott hopp. Prenumeranterna ökar, och på många håll har tidningen sålt slut i de Pressbyråer som haft den.
Särskilt numret med temat kärlek gick åt snabbt. Att varje nummer har ett tydligt tema är nog en av förklaringarna bakom framgången, tror Dag Tuvelius. Då är det mycket lättare att få genomslag hos läsaren. Det finns ett fokus, samtidigt som man kan vända och vrida på frågan ur alla möjliga vinklar. Vilket också blir intressant tack vare att tidningen görs av en grupp människor med högst olika bakgrund och erfarenheter.
Det senaste numret kom ut i slutet av november och handlade om förlorare, losers, vilket Dag Tuvelius tycker är ett vansinnigt spännande tema:
- Det finns ett sådant tydligt förakt för losern, minsta barn kan förklara vad en loser är. Samtidigt finns det massor av olika värderingar som skapar en loser, det beror på vem som definierar honom. Och på ett sätt är vi alla losers, man kan ju inte alltid vinna. Det är rätt skönt att vila i det.
Nästa nummer av Existera utkommer den 28 februari.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.