Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/1

Mark Isitt: Västtrafik verkar vara uttråkade

Göteborgs väntkurer är specialdesignade av Olle Anderson och har varit i bruk sedan 1990. Nu ska samtliga 550 väderskydd rivas och bytas ut. Mark Isitt undrar varför.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Mailinstagramfacebookmailinstagramfacebook – i färjekön – mailinstagramfacebookmailinstagramfacebookmailinstagramfacebook –i snabbköpet – mailinstagramfacebookmailinstagramfacebook – framför teven – mailinstagramfacebookmailinstagramfacebook…

Såååå uttråkad. Scrollar och swipar och lajkar, jagar en fix dopamin, vad som helst som kan lyfta mig ur semesterstiltjen. Planerar för köksrenovering och nytt badrum och mailar golvläggare för att höra vad det kostar att riva upp 120 kvadrat stavparkett.

Av ren tristess.

Precis som Västtrafik, tänker jag när jag läser om deras nya väntkurer. Dagens väderskydd ska bort, alla 550, inte för att de läcker eller är rostiga eller är usel design, utan för att Västtrafik inte har något bättre för sig, verkar det som. ”Kurerna fyller inte alltid resenärernas behov”, påstår Martin Giöbel, avdelningschef på Västtrafik. Jag undrar, vad kan det vara för ett speciellt ”behov” som denne Giöbel önskar tillfredsställa där inne i sin kur?

”Kurerna fyller inte alltid resenärernas behov”, påstår Martin Giöbel, avdelningschef på Västtrafik.

Att döma av bilder på de nya väderskydden – offentliggjorda i GP 1 juli – är inget utöver det vanliga (såvitt jag kan se, vill säga, men så tillhör jag den måhända stockkonservativa grupp som aldrig tänkt på väderskydd som annat än skydd mot väder). Den nya varianten är lika uppglasad som den befintliga, lika genomsiktlig. Men stommen är en annan. Medan dagens väderskydd är en grafitgrå stålkonstruktion med hörnkolonner smäckra som kolfibermaster, krönta av ett kapitäl i borstad aluminium med en kranslist roströd som fartygsplåt, bärandes två blytunga balkar i klaraste Hisingsblått som vore de snodda från nu nerplockade Götaälvbron – mer Göteborg blir det inte – ska morgondagens väderskydd ha en stomme i … trä.

”Trä förenar folk”, hävdar arkitekterna på Gottlieb Paludan, det danska kontoret som vann designtävlingen. ”Trä är förankrat i svensk kultur.” Precis som öl och rød pølse med rostad lök och remouladsås förenar danskarna?

Och vad har trä att göra med Göteborg, Skandinaviens största hamnstad?

En schablonbild som man hade önskat att Västtrafik haft vett att undvika. Och vad har trä att göra med Göteborg, Skandinaviens största hamnstad? Vill man vara (väldigt) snäll skulle man kunna likna kurernas trädgula färg vid Götaplatsens karakteristiska tegel, men bara något år eller två, bara så länge träet är nytt, för när stommen grånat går även den referensen förlorad. Det är nästan så man längtar efter klottret – hur tar man förresten bort brännmärken, inristade tags, ”Kålle was here”, från en trästomme? – så att kurerna får åtminstone en smula lokalförankring.

Mailinstagramfacebookmailinstagramfacebook… I flödet dyker det upp något om en tävling om stadsslogans. ”I love Hjo” vinner, ”Go:teborg” hamnar utanför pallen. Men det gör inget, förklarar Göteborg & Co, för från och med nu är det en ny slogan som gäller: ”Göteborg – hållbar stad”. Min semesterhjärna läser det igen och igen, förstår inte: vad är ”hållbart” med att skrota 550 ikoniska väntkurer, specialdesignade för Göteborg av göteborgaren Olle Anderson, en av Sveriges mest prisbelönta formgivare, uppskattade ända sedan de introducerades 1990?

Är det bara jag som är sommarsåsig eller är Västtrafik faktiskt så kortsiktiga?

Läs fler krönikor av Mark Isitt:

LÄS OCKSÅ: Dags för bilfritt centrum i Göteborg

LÄS OCKSÅ: Göteborgarna har tröttnat på generiska gallerior

LÄS OCKSÅ: Juryn missade den enda byggnad som utmanar på allvar

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev här!

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv. För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.