Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Katrín Hall fortsätter att blanda koreografer som redan har lyckats bra i Göteborg med nya namn och på det viset utvidga Operans nätverk, skriver Lis Hellström Sveningson.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Utmaningen blir att bygga vidare

Det nya programmet för Göteborgsoperans danskompani bådar gott, skriver GP:s danskritiker Lis Hellström Sveningson.

Succé är ett ord man inte ska slösa med, men för Göteborgsoperans danskompani har det full relevans för den innevarande säsongen. När säsongen 2018/2019 nu presenteras är utmaningen att bygga vidare, både vad det gäller dansverk och publik. Och det program som den konstnärliga ledaren, Katrín Hall, presenterar, bådar gott.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Jag brukar klaga på att dansföreställningar – inte bara på Operan – ges så få gånger, publiken hinner knappt upptäcka dem. Det är tyvärr något vi tills vidare får leva med. Vid en första blick kan det även synas vara få nya danskvällar. En på hösten – Dust to dust, med premiär i oktober – och en på våren – Life's a show i mars. Men däremellan kommer en fin repris av Damien Jalets Skid i ny kombination med Ohad Naharins Decadance Gothenburg, missade du dem, ta chansen i januari. För den unga publiken gör Jo Strømgren Ministeriet för olösta känslor, och det kan nog bli hur kul och galet som helst.

Katrín Hall fortsätter att blanda koreografer som redan har lyckats bra i Göteborg med nya namn och på det viset utvidga Operans nätverk. I höst får vi återse favoriten Sidi Larbi Cherkaoui, som gör en kväll i par med Chrystal Pites Solo echo. Hon är huskoreograf vid Nederlands Dans Theater och här ser vi flera kontakttrådar spinnas. Kompaniet från Nederländerna deltar nämligen i augusti med en föreställning i årets Dans- och teaterfestival. Där får vi även stifta bekantskap med en koreografi av Hofesh Shechter. Det är glädjande att se Operan och Göteborgsfestivalen haka i varandra.

Hofesh Shechter kommer till stan mars 2019 för att göra en del i vårprogrammet. Han har sin bas på scenen Sadler's Wells i London och dit ska Göteborgsoperans danskompani på turné. De reser även till Turin i Italien samt Madrid och Paris. Göteborgsdansarna befinner sig kort sagt mitt i smeten.

Danspubliken här hemma behöver hjälp med att orientera sig i den samtida dansens fält. Alla namn på koreografer och team som kommer räcker inte, det har Göteborgsoperan förstått. För att ge substans och väcka nyfikenhet på gästerna är öppna repetitioner och introduktioner viktiga verktyg. Ett särskilt plus är fortsättningen på de så kallade fysiska introduktionerna där åskådarna själva får komma i direktkontakt med rörelser som förekommer i föreställningen. Eftersnack ska det också bli.

Försommarens sedvanliga gästspel växer till en liten festival med både egen dans och andras – här kommer Hofesh Shechter tillbaka. Den nya festivalen vittnar om gott självförtroende och blir en fin pendang till höstens inledning med Kulturkalaset och Dans- och teaterfestivalen.

"På Göteborgsoperan är dans lika med rörelse", skriver Katrín Hall i presentationen. Det tar jag som ett löfte.

LÄS MER: Wagnersatsning med många risker

LÄS MER: Bäst i klassen

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.