Ruben Östlund tillsammans med skådespelarna i ”Triangle of sadness”: Charlbi Dean och Harris Dickinson på premiären i Cannes.
Ruben Östlund tillsammans med skådespelarna i ”Triangle of sadness”: Charlbi Dean och Harris Dickinson på premiären i Cannes. Bild: Vianney Le Caer

Utländska kritiker ger Ruben Östlunds Guldpalm ris och ros

I går kväll vann Ruben Östlund sin andra Guldpalm för ”Triangle of Sadness”. Själv har regissören kallat sig ”kungen av Cannes” – men alla är inte överens om att filmen är en värdig vinnare.

ANNONS
|

På lördagskvällen stod det klart Ruben Östlund kammar hem Guldpalmen i Cannes för filmen ”Triangle of Sadness”. Utmärkelsen är en av filmvärldens mest prestigefyllda priser. Efter galavisningen möttes Östlund av stående ovationer – men reaktionerna från internationella filmkritiker var blandade sedan de sett den svarta satiren om en skönhetsfixerad modevärld. Speciellt filmens lika utdragna som omtalade spyscen har varit en vattendelare.

”En ovärdig vinnare”

En del kritiker anser att ”Triangle of Sadness” aldrig borde ha fått Guldpalmen.

The Guardians kritiker Peter Bradshaw är en av dem som hårdast sågar Östlunds film, som han kallar ”oorginell”, ”tunghänt” och ”väldigt ytlig”. Samtidigt tycker han bättre om ”Triangle of sadness” än Ruben Östlunds förra tävlingsbidrag ”The Square”, som vann Guldpalmen i Cannes 2017. Om årets vinst skriver han att ”Ruben Östlunds superrika satir är en ovärdig vinnare, särskilt med tanke på konkurrensen”. Bradshaw hade mycket hellre sett att årets Guldpalm gick till sydkoreanska Park Chan-Wook för hans ”Decision to Leave” som han anser vara en betydligt mer ”värdig” vinnare.

ANNONS

Bradshaw är inte ensam om att såga Ruben Östlunds ”Triangle of sadness” . I franska Le Monde skriver Mathieu Macheret att den svenske regissören ”fortsätter att utan finess göra upp med det västerländska samhället”.

I branschtidningen The Hollywood Reporter anser David Rooney att filmen demonstrerar att man inte kan göra satir på ytlighet genom ytlighet. Spyorna kallar han för ”ett groteskt överflöd från vilket filmen aldrig hittar tillbaka”.

Hyllningsord

Sågningar till trots finns en hel del filmkännare och recensenter som är eniga med juryn i Cannes. BBCs Nicholas Barber kallar visserligen ”Triangle of Sadness” för årets äckligaste film, men säger samtidigt att den är ännu bättre än Ruben Östlunds senaste Guldpalmen-vinnare ”The Square”. Enligt honom har Ruben Östlunds nya lyxkryssar-drama ”tillräckligt med ilska och upprorisk nonchalans för att kompensera för sin brist på subtilitet”.

Den tongivande branschtidningen Varietys skribent Peter Debruge håller med, och säger om Östlund att han ”får dig att skratta, men också att tänka”.

I Sverige kommer publiken få möjlighet att skapa sig en egen uppfattning om filmen. Den 7 oktober 2022 väntas ”Triangle of sadness” ha premiär på landets biografer.

Läs mer: Ruben Östlund vinner Guldpalmen i Cannes

ANNONS

Läs mer: Maria Domellöf-Wik: Skrällarnas skräll när Ruben Östlund vinner Guldpalm – igen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv. För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS