Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

USA är konspirationernas land

Att vara misstänksam mot en mörk och subversiv kraft anses av många historiker vara en viktig beståndsdel i USA:s dna. Hur blev det så? Mattias Hagberg tecknar en bild av ett land som sedan 1700-talet skrämt upp sig med konspirationer av allt från frimurare till utomjordingar.

På sextonde gatan, knappt två kilometer norr om Vita huset, ligger en av Washingtons D.C:s märkligaste byggnader. Inklämd mellan små hotell och vanliga boningshus reser sig ett antikt tempel mot himlen, eller ja, i alla fall en kopia av ett antikt tempel, byggt i början av nittonhundratalet för den lokala avdelningen av frimurarorden.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Trots den anslående arkitekturen är byggnaden inte särskilt intressant. Den rymmer ett museum och några möteslokaler. Den nyfikne kan under sommarhalvåret boka en guidad rundtur och ta del av frimurarnas historia. Det är, kan jag intyga, rätt trist. Templet är inte mycket mer än ett mecka för farbröder som tycker om att träffas under ordnade former.

Eller? Bedrar jag mig själv? Är jag rent av lurad?

En hel del amerikaner skulle utan tveka påstå det. Många skulle säga att detta är något helt annat än en oskyldig träffpunkt för pensionärer.

Den som vill få en livfull beskrivning av de illasinnade hemligheterna på denna plats kan med fördel läsa Dan Browns roman Den förlorade symbolen, eller ta del av den uppsjö av konspirationsteorier som utgår härifrån. De mest fantasieggande, och spridda, gör gällande att detta tempel är den punkt där världens hemliga sällskap strålar samman för att bygga den nya världsordningen, NWO, The New World Order. Det finns till och med konspirationsteoretiker som menar att templet vilar ovanpå enorma underjordiska rum och tunnlar som binder samman hela världen, och att dessa en dag ska fungera som hemliga transportleder för de inom- och utomjordiska trupper som ska ta över Washington, USA och jorden.

House of the Temple i Washington D.C är ett hus som gett upphov till många konspirationsteorier. .

Det är lätt att snubbla över konspirationsteorier i den amerikanska huvudstaden. De finns liksom överallt. Till och med stadsplanen figurer flitigt i de paranoida föreställningarna om hemliga makter. Det finns åtskilliga böcker, artiklar och hemsidor som pekar på de dolda budskap som är inskrivna i själva gatunätet. Med en karta, en penna och en linjal går det snabbt för den invigde att avslöja alla pentagram och symboler som Washingtons första stadsplanerare, frimuraren Pierre Charles L’Enfant, ska ha lagt ut. En vanligt förekommande förklaring är att dessa dolda tecken kommunicerar med utomjordiska medkonspiratörer.

Det är lätt att skratta åt eländet.

Trump pratar konspirationer

Men skrattet fastnar snabbt i halsen. Det finns för mycket galenskap i den samtida amerikanska debatten för att allt detta bara ska gå att vifta bort som ett skämt.

Det går inte att komma ifrån att den sittande presidenten började sin politiska bana som konspirationsteoretiker; att han byggt sitt politiska rykte på idén att Barack Obama egentligen inte är amerikan.

Och det går inte heller att bortse från att Washington kokar av konspiratoriska rykten, såväl till höger som vänster. I Vita huset ser man dolda fiender och hemliga agendor överallt. Donald Trump och hans medarbetare har gång på gång sagt att den ”djupa staten”, alltså hemliga grupper inom militären och rättsväsendet, är ute efter dem.

Och hans motståndare är inte alltid bättre. Vart de än vänder sig verkar de se ryska agenter.

Det är egentligen bara utomjordingarna som saknas.

Hur blev det så här illa?

För att förstå måste man ta sig tillbaka till slutet av sjuttonhundratalet och den amerikanska revolutionen. Redan då lades grunden för den paranoida stilen i amerikansk politik.

Revolutionen, alltså frigörelsen från den brittiska kolonialmakten, är en berättelse full av hemliga sällskap, dolda agendor och komplotter. Överallt fanns det inhemska och utländska makter som ville ta kontroll över den nya statsbildningen och dess medborgare. En del var verkliga, andra påhittade. De flesta amerikanska patrioter under frihetskriget var, med Thomas Jeffersons ord, övertygade om att Storbritannien hade en ”hemlig, avsiktlig och systematisk plan för att förvandla alla amerikaner till slavar”.

Tankarna följde med efter kriget

När väl frihetskriget var över gick det som med alla revolutioner: intrigerna, hemlighetsmakeriet och fraktionsstriderna levde vidare, så även konspirationstänkandet. De nya makthavarna och deras landsmän såg djävulska komplotter i varje sammanslutning. Några utomjordingar fanns det inte på den här tiden, men väl föreställningar om inhemska, hemliga sällskap som konspirerade med utländska makter, framför allt Frankrike och England. Saken blev inte bättre av att några av de mest namnkunniga ledarna, som George Washington, själva var frimurare.

Ända sen dess kan man tala om ett konspiratoriskt drag i amerikansk politik. Det finns till och med historiker som menar att ”kampen mot en mörk och subversiv kraft” blivit den viktigaste beståndsdelen i den amerikanska kulturen. Åtskilliga fiender har passerat genom åren: britter, frimurare, katoliker, judar, kommunister, islamister, ryssar… ja, och så utomjordingar förstås.

Nu är amerikanerna inte ensamma om den här typen av teorier. Konspirationstänkandet är närvarande på många håll i världen. Men det finns en viktig skillnad. I USA är nästan alltid staten, eller i alla fall byråkratin, inblandad. I de mest spridda teorierna är inte hotet riktat mot samhället, utan mot individen. Ondsinta myndigheter och lömska tjänstemän samarbetar gladeligen med frimurare, utomjordingar och kommunister för att lägga beslag på den lilla frihet som återstår för den vanliga amerikanen. Helst av allt vill de ha deras pengar och vapen.

Revolutionen idisslar sina barn

Även här märks spåren efter revolutionen och de strider som präglade den nya nationens första årtionden. Framför allt konflikten om den federala statens inflytande över lokalsamhället.

Revolutionen var ett uppror mot det brittiska centralstyret. I den nya nationen skulle makten aldrig mer koncentreras i mitten, eftersom detta var ett brott mot själva friheten. Misstänksamheten mot alla försök att skapa en stark stat var därför stor – och är fortfarande. Idag kan en statlig sjukvårdsreform lätt utmålas som en socialistisk komplott, och ett förbud mot automatvapen som ett försök att avväpna befolkningen inför det slutgiltiga slaget om världen. Konspirationstänkandet kan förstås som en udda och missriktad motståndshandling.

Det brukar heta att revolutionen äter sina egna barn. Men i det amerikanska fallet handlar det snarare om idisslande. År efter år upprepas samma gamla konflikter. Gång på gång krossas alla försök att skapa en modern välfärdsstat av rädsla för ”mörka och subversiva krafter”.

Donald Trump är det senaste exemplet – men han är långtifrån ensam. Det är väl egentligen bara en tidsfråga innan han börjar skylla sina egna misstag på frimurarorden, eller på deras sammansvurna – utomjordingarna.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.