Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
 Bild: Owen Sweeney
Bild: Owen Sweeney

Unga rappare säljer mer än dubbelt så mycket efter sin död

Tidningen The Economist har undersökt försäljningssiffrorna hos en samling unga hiphopartister före och efter deras död. Och tendenserna är tydliga.

Ett flertal unga rappares albumförsäljning har ökat dramatiskt efter deras död, enligt siffror från The Economist.

Den brittiska tidningen har i sina efterforskningar koncentrerat sig till fem hiphopmusiker, som alla har omkommit under de senaste två åren: Juice WRLD, Pop smoke, Mac Miller, XXXTentacion och Lil peep.

LÄS MER: Här är kändisarna som lämnade oss 2018

Och resultaten är, så att säga, oavvisliga. Försäljningen av artisternas musik kom på på flera håll att dubbleras mellan 2018 och 2020. Hos en av hiphopparna, Juice WORLD, fyrdubblades rent av försäljningssiffrorna. Nu bör också fällas in i sammanhanget att Juice WRLD har varit död i endast 8 månader, och att den relativa närheten till hans bortgång skulle kunna påverka försäljningen av artistens musik positivt.

LÄS MER: Tre personer åtalas för Mac Millers död

Mac Miller, som gick bort i september 2018, har exempelvis en försäljningsutveckling som går att följa över 20 månader - och denna är betydligt blygare än Juice WRLDs.

Tidigare har media rapporterat om att Pop Smokes postuma album ”Shoot for the stars aim for the moon”, som utgavs den 13e juli 2020, gick rakt in som etta på Billboardlistan i USA. Pop Smoke sköts till döds i Los Angeles i februari i år.

Missa inte det senaste från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.