Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Tv-skatten, Hyséns och Vår tid är nu eldade upp oss i tv-sofforna

Johanna Hagström sammanfattar det bästa och det sämsta från tv-året 2018.

ÅRETS TV-DRAMA: Sharp objects (HBO Nordic)

I en sliten Volvo 240 rullade journalisten Camille Preaker, spelad av Amy Adams, in i den lilla staden Wind Gap, med rutorna nedvevade och Led Zeppelin på högsta volym. En ung tjej var mördad, en annan försvunnen och hemligheterna och lögnerna låg över samhället som en svettvåt filt. Det klaustrofobiska spelet mellan framförallt Adams och Patricia Clarkson i rollen som hennes mamma Adora var fullständigt briljant och gjorde serien till årets bästa.

ÅRETS BESVIKELSE: Stjärnornas stjärna (TV4)

Det var ett genidrag av TV4 att köpa över programledaren Petra Mede och hennes vapendragare, manusförfattaren Edward af Sillén, från SVT. Och visst levererade hon några glimrande vassa inledningsrepliker. Sedan började själva sångtävlingen och tillställningen slocknade. Tittarsiffrorna sjönk medan Tommy Nilsson höftvickade sig igenom latin, hårdrock och soul. Och när Casper Janebrink väl vann finalen hade hela satsningen redan stelnat och självdött.

ÅRETS FEELBAD: Hyséns (Kanal 5)

Det presenterades som en feelgood-historia i stil med Parneviks eller Wahlgrens, men realityserien Hyséns blev istället ett närmast norénskt familjedrama med hårda knutar som gjorde ont, rakt genom tv-rutan. Produktionen öste på med spårvagnar, Håkan Hellström-låtar och en ständigt obrydd Glenn Hysén, men scenerna med de vuxna barnen Anton och Annie som kämpade med familjens såriga relationer blev seriens styrka och en andra säsong är spikad.

ÅRETS TITTARFAVORIT: Vår tid är nu (SVT)

Det är verkligen en bedrift att mitt i det stora tv-bruset lyckas göra ett ganska traditionellt kostymdrama som suger in både gammal som ung. Men SVT satte alla andra på plats med Vår tid är nu och tittarna kunde inte få nog av familjen Löwander och deras restaurangvärld. Det känns som en lång väntan till nästa höst och den tredje och avslutande säsongen. Och sedan? Trycket är stort på upphovsmakarna och det glunkas om eventuella planer på en fortsättning.

ÅRETS RÖRIGASTE: Kronérprogrammen (SVT)

När Lasse Kronér blev metoo:ad innebar det också en rad omstuvningar för SVT. Smartare än en femteklassare fick ny programledare, Kronérs nya program Bara sport sköts fram till sommaren och Doobidoo pausades och ersattes i flygande fläng med nya formatet Alla för en. Mitt i all röra och bedrövelse fick två kvinnor ta plats som programledare för bred underhållning: Josefin Johansson och Katrin Sundberg. Ändå någonting positivt att ta med sig in i nästa tv-år.

ÅRETS MYS: Första dejten (SVT)

Jag känner bara tomhet sedan jag insåg att Första dejten är slut för säsongen" skrev en förtvivlad vän på Facebook. Och så var det ju. Efter flera mindre lyckade dejtingprogram, som Kärlekskoden och Gift vid första ögonkastet, träffade SVT rätt när man köpte in den brittiska dundersuccén First dates. Som så ofta visade det sig att den enklaste modellen är den bästa: En middag, två personer och en stilla första flört. Resultatet blev tv-årets varmaste kram.

ÅRETS TV-BESÖK: David Attenborough

Uppståndelsen blev stor när den brittiske tv-legendaren Sir David Attenborough dök upp i Göteborg på höstkanten, för att ta emot ett hederspris och gräva ner en magnolia i Botaniska trädgården. 92-åringen, vars särpräglade berättarröst väglett oss jorden runt, upp på de högsta berg och ner i de djupaste hav, är still going strong och höll ett brandtal om att vi står vid ett vägskäl när det gäller vår planet. "Rösta på modiga politiker" var hans budskap.

ÅRETS TRÄNGSEL: Folkbildande kändisar

Andreas Lundstedt sökte discons rötter, Sarah Dawn Finer nördade ner sig i musikaler, Brita och Kalle Zackari-Wahlström försökte bryta sig ut ur ekorrhjulet, Mia Skäringer fajtades mot kroppshetsen, Henrik Schyffert försökte bli vegetarian och David Batra for till Indien för att hitta sig själv. Allt detta bara på SVT och då har jag säkert glömt några. Flera av dessa serier var bra infotainment, men till slut blev det bara för mycket. Vi storknade i tv-sofforna.

ÅRETS TREND: Matfetischism

Vi är många som envist hävdar att Master chef Australia är den yppersta Master chef-versionen. Orsak: De låter maten stå i centrum. 2018 såg vi fler matprogram som skalat av sig allt lull-lull, till exempel fina Four hands menu (Viaplay) med Niklas Ekstedt, som efter en del kringelikrokar har hittat rätt igen. Det kommer mer: Nästa säsong förlängs Sveriges mästerkock med Efter stängning i Sjuan, där Markus Aujalay håller teknikkurser i matlagningens högre skola.

ÅRETS SMYGARE: Tv-skatten

Visst har den nya tv-skatten, som nu ska ersätta tv-licensen, debatterats. Men trots diskussioner om vinnare och förlorare och uppdraget för public service så finns det massor av frågetecken kring själva övergången, som inte rätades ut det minsta av att Radiotjänst i november skickade ut ett förvirrat brev till medborgarna om övergången. Bara den här grejen: Hur många som betalar tv-licensen med autogiro har kommit ihåg att stoppa överföringarna? Hög tid att få panik.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.