Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Hynek Pallas: Tv-kritiken måste bli vassare än såhär

De kvalitativa tv-serierna blir bara fler och fler. Samtidigt springer kritikerna allt för ofta bara på de uppenbara bollarna.
Kritikerna måste ha modet att också göra kontroversiella och allt annat än publikfriande val av vad de recenserar.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Min kompis Kjell har startat nyhetsbrev. Det kunde ju vara lika tveksamt som ointressant att skriva om på en kultursida. Men när Kjell – som heter Häglund i efternamn – gör något nytt med tv-kritik så lystrar jag.

Det bör kultursidorna och den pågående litteraturkritikdebatten i synnerhet också göra.

LÄS MER: Debatten är navelskådande – eftersom böckerna är det

Det senare är ett återkommande gissel. Få skribenter klarar av balansgången mellan vad som är intressant och vad som är fakturerbar grupponani. Men litteratur är fint, så det bara fortsätter. Senast Aftonbladets litteraturredaktör som är arg på bäst-just-nu listor – när redaktionen ju omöjligen kan ha läst alla böcker!! (10/9)

När det gäller tv förhåller det sig tvärtom. Till skillnad från debutantlitteraturens läsekrets är publiken enorm – men tv-kritikerna söker sig fortfarande med Bambi-självförtroende bort från skräpkulturstatusen.

I Sverige fanns knappt tv-kritik när seriernas gyllene era drog igång kring år 2000. Det var först med bloggen Weird Science, där just Kjell samlade några av oss som skrev om film och nosade på tv – däribland Caroline Hainer som numera verkar på dessa sidor – som den föddes på allvar. Medan kultursidor möjligen tipsade om ”The Wire” skrev vi analyser av varför Omar Little, spelad av den nyss avlidne Michael K. Williams, var 00-talets viktigaste roll.

LÄS MER: Därför är vita, rika och ledsna människor så bra tv

Sedan dess har tv, hand i hand med annonskapital från alla strömningstjänster, flyttat in på kultursidan. Men här har det uppstått problem. Tv behandlas som film trots att vi har att göra med ett strukturskifte – ekonomi, distribution, kulturkapital – med så stora estetiska konsekvenser att man får gå till 1800-talets följetongsförfattande för att jämföra. Ändå ”recenseras” serier på basis av något avsnitt – lite som att bedöma ”Donda” efter öppningsspåret.

Dessutom är det till skillnad från biografpremiärer omöjligt att recensera allt. En utmaning som kommer att växa. Den som tror att antalet strömningstjänster är mättat får tänka om. I oktober ändrar HBO skepnad och kommer satsa mer på inhemska serier. Flera internationella bolag står i farstun. Antalet produktioner gör redan att det råder brist på filmarbetare.

LÄS MER: Då har tredje säsongen av "Succession" premiär

Ingen hinner se allt detta. Utom Kjell som regelbundet förhör sig om jag har sett den senaste serien från Öppna kanalen i Melbourne. Men kultursidor ska heller inte skriva om allt. Vi ska göra urval – även bäst-just-nu-listor – som balanserar marknadsföringspengar och rytmen i algoritmen. Istället, som journalisten Dorian Lynskey skrev häromveckan, är film- och tv-kritiker idag allt försiktigare (Unherd 6/9). Och jag märker att de som bryr sig därför hellre läser nyhetsbrev med spetskompetens än ännu en åsikt om säsong tre av något alla ändå kommer att se.

Särskilt när bombmattan av det senare döljer revolutioner i svenskt drama. Medan svensk film inte har levererat något modernt sedan ”Äta sova dö” så drar ”Threesome”, en liten serie på Viaplay, röda trådar mellan Bo Widerberg, ”Normala människor” och nyinspelningen av ”Scener ur ett äktenskap”. (GP 6/9). Förutom Kjells nyhetsbrev var det en kultursida – i Borås – som recenserade ”Threesome” när den kom.

LÄS MER: Recension: ”Threesome” – Viaplay

När jag diskuterar saken med kollegor får jag veta att ”folk väntar på säsong tre av Succession så den bör gå före”. Översatt till filmkritik är det som att prioritera superhjältefilmer. Jag är ingen nationalist, men det är nog inget jättebra sätt att gynna mångfald i globaliseringens tidevarv.

Ska kultursidans kritik förbli relevant så måste vi slipa vår roll. Behålla sinne för kvalitet – och ha modet att göra kontroversiella och allt annat än publikfriande val. För er skull.

Läs mer av Hynek Pallas :

LÄS MER: Sverige har varit ett invandrarland länge

LÄS MER: Därför missade du årsdagen för Berlinmuren

LÄS MER: Kritiken måste förhålla sig till publikens verklighet

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.