Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1935. TT:s telegrambud står redo med sina motorcyklar. Nu är nyhetsbyråns teknik och distribution en helt annan, de redaktionella prioriteringarna likaså.  Bild: TT
1935. TT:s telegrambud står redo med sina motorcyklar. Nu är nyhetsbyråns teknik och distribution en helt annan, de redaktionella prioriteringarna likaså. Bild: TT

Maria Domellöf-Wik: Tragiskt att TT lägger ner sin filmkritik

Att TT, tidningarnas telegrambyrå, lägger ner sin filmkritik till årsskiftet skapar ett tomrum. Ännu en skärva av tänkbar bildning uteblir och kunniga röster tystnar. Det är hög tid att tala om utarmningen av medias kulturmaterial, skriver GP:s Maria Domellöf-Wik.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Att nyhetsmedierna förändras hela tiden är inget nytt. Modern teknik och allt hårdare kommersiella lönsamhetskrav sätter idag takten, som en metronom på högvarv. Artiklar klickas, nya läsare registreras och statistiken mäts i realtid på skärmar runt om på redaktionen. Ett ständigt stressande.

Jobbet är idag ett helt annat än då telegram lästes upp med muntratt i en telefonlur, för att sedan tas emot av en stenograf i andra änden, som i TT:s barndom på 1920-talet.

Kulturmaterial av mer analytiskt slag, inklusive recensioner, får allt oftare stå tillbaka för ett bok- eller filmtips eller kanske en topplista. En text om sommarens tio bästa deckare säljer garanterat bättre än en recension av filmen ”Min far och jag” – även om komedin är sevärd, och faktiskt blev Bulgariens Oscarsbidrag. Vissa kulturtexter anses mer kommersiellt gångbara än andra.

Om en av två måste bort i den ekvationen så kan ni själva räkna ut svaret.

TT aviserar att de från första september kommer att sänka frekvensen av sina filmrecensioner till tre i veckan, jämfört med dagens fyra. Vid årsskiftet slutar de helt med sin kritikerverksamhet – som pågått i många år. De är inte heller ensamma om att krympa kritikmaterialet och minska antalet recensioner. Omvandlingen har successivt ägt rum på fler redaktioner och har omformat också Göteborgs-Postens kultursida under mina 25 år som anställd.

En text om sommarens tio bästa deckare säljer garanterat bättre än en recension av filmen ”Min far och jag” – även om komedin är sevärd, och faktiskt blev Bulgariens Oscarsbidrag.

Det är beklagligt att inte längre få läsa TT:s Miranda Sigander med fleras kunniga texter, analyser och tolkningar av de senaste filmerna. Deras kritiker tillika filmreportrar har satt en ära i att läsa på, inhämta och förmedla kunskap och relevanta nyheter om allt från svensk och internationell filmpolitik till nya trender inom film och tv. De har lyft fram missförhållanden inom branschen och presenterat nya, heta internationella filmskapare.

Det främsta skälet till förändringen som nyhetsbyrån nu anger är att de vill ”vässa” sin nyhetsbevakning inom ämnesfältet film och tv. "Det händer en hel del inom branschen, som är superintressant, och vi satsar på att skriva mycket och med nya vinklar på området från och med i höst.” skriver de i ett mejl.

Ambitionen är det absolut inget fel på – men den har de haft länge. Med hårdare redaktionell prioritering kan nyhetsbyrån, som i år fyller hundra år, naturligtvis inte göra allt. Nu satsar de mer på sina nyheter – på kritikens bekostnad.

I en läsvärd och uppfordrande artikel i tidskriften Respons (nr 3/22) argumenterar författaren Torbjörn Elensky för att dagens kultursidor inte längre fyller sin funktion. Han uppehåller sig länge vid dagens bristfälliga kritik, och lyfter fram den bildande funktion som kulturmaterialet historiskt sett har haft.

Kritikens utdöende, menar han, ”kan med tiden visa sig bli lika allvarlig för vårt kulturliv som binas utdöende för vår växtlighet”. Detta kan vara värt att fundera över både hos TT och på andra svenska redaktioner.

Läs mer i GP Kultur:

LÄS OCKSÅ: Ultima Thules väg från rött till brunt – nu är de SD:s husband

LÄS OCKSÅ: Nya avtalet med Turkiet väcker stor oro bland exiljournalister

LÄS OCKSÅ: Rysslandsbojkott stor snackis på filmfestivalen i Cannes

LÄS OCKSÅ: Skrällarnas skräll när Ruben Östlund vinner Guldpalm – igen

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv. För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.