Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Göteborgs konstmuseum visar sedan några veckor tillbaka ett monumentalt verk av den uppmärksammade norska konstnären Tori Wrånes. Bild: Eirik Slyngstad

Tori Wrånes troll öppnar en spricka i verkligheten

Mattias Hagberg förförs av en aktuell utställning på Göteborgs konstmuseum.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Jag har blivit besatt. Eller möjligen förtrollad. Jag vet inte riktigt vilket ord som beskriver mig bäst just nu.

Göteborgs konstmuseum visar sedan några veckor tillbaka ett monumentalt verk av den uppmärksammade norska konstnären Tori Wrånes med titeln ”Your Next Vacation is Calling”. På tre enorma videoskärmar, som tillsammans bildar ett slags rum, gestaltar hon en alternativ verklighet, befolkad av udda och undflyende väsen. Det är starkt och suggestivt – och jag kan inte låta bli att återvända, om och om igen. Tori Wrånes videoverk är något av det intressantaste jag sett på den lokala konstscenen på mycket länge. Ja, kanske någonsin.

LÄS MER: Tori Wrånes längtar efter friheten

Tori Wrånes skapar förunderliga världar. Hennes verk befinner sig för det mesta någonstans på gränsen mellan en framtida dystopi och en dåtida folkloristik. Hon är fixerad av troll – av dessa ogripbara varelser som ständigt återkommer i den nordiska kulturen. Gång på gång låter hon trollen träda fram och ta plats i sin konst. Videoverket som just nu visas på konstmuseet är inget undantag.

Troll är en ovanlig fantasiskapelse. De verkar kunna inta vilken position som helst, och ändå förbli troll. I vissa berättelser är de onda, i andra goda. I en del historier är de vänliga och försiktiga, i andra är de våldsamma och förskräckliga. Tänk bara på huvudpersonen i John Ajvide Lindqvists ”Gräns”, eller varför inte på bortbytingen i Selma Lagerlöfs klassiska novell.

Folksagans troll tolkas ofta som ett optimalt uttryck för Den Andre, för ett samhälles behov av udda och annorlunda varelser att ta spjärn emot. Men trollen kan lika gärna beskrivas på ett annat och betydligt intressantare sätt, som en öppning mot det obestämbara och ovetbara. Trollen överskrider gränser och barriärer och tillåter oss att tänka bortom det invanda och normerande.

I Tori Wrånes verk blir detta tydligt. Hennes troll rör sig hela tiden vid sidan av det lätt igenkännbara. En del konstkritiker har kallat hennes produktion för queerfeministisk, men en bättre beskrivning är nog att hennes konst utgör en flyktlinje, en sorts spricka i tiden och verkligheten.

Vad var det Leonard Cohen skrev: ”There is a crack in everything, that´s how the light gets in”.

LÄS MER: Recension: Tori Wrånes på Göteborgs konstmuseum

Ja, jag vet, orden är slitna, men jag kan ändå inte låta bli att citera de där raderna eftersom de fångar kärnan i Tori Wrånes konstverk i en enda mening. Men också för att mitt eget språk sviker mig när jag skriver detta. Jag försöker sätt ord på känslor och förnimmelser som befinner sig bortom det språkliga. Trollen i Tori Wrånes fantasivärldar glider undan – och det är just det som är poängen.

Egentligen kan jag inte säga något mer än det här: Gå och se ”Your Next Vacation is Calling”. Öppna glipan i tiden och smit ut. Låt er förtrollas, så som jag har förtrollats.