Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Tomas Alfredson tillbaka på teatern

Med filmer som Låt den rätte komma in och Tinker, tailor, soldier, spy har han blivit en av Sveriges största regissörer. Nu är Tomas Alfredson aktuell med en pjäs på Dramaten där han undersöker vad som händer när man skriver ned vad barn säger och låter vuxna spela upp det.

-Vi människor är ganska likadana från tidiga år. Det är ungefär samma saker vi tjafsar om och vi har samma sorts beteendemönster. Det är alltid någon som är ledare, någon som blir förbannad och någon som hamnar utanför. Men språkdräkten är olika, säger Tomas Alfredson.

I pjäsen Ett informellt samtal om den nuvarande situationen som har premiär på Dramaten i Stockholm den 8 november undersöker han och författaren John Ajvide Lindqvist glappet som uppstår när en person har mycket känslor men ett outvecklat språk.

l

Samlat repliker

Utifrån olika tänkbara steg i en mötesprocess har Alfredson och Ajvide Lindqvist samlat in kommentarer från ett hundratal barn i 5-6-årsåldern. På scen läser skådespelare upp ett urval av kommentarerna ordagrant sittandes runt ett sammanträdesbord. Ett tacksamt ämne som de flesta som någon gång vistats i närheten av barn kan relatera till.

-Barn säger lite lustiga saker men framförallt så har de en öppen och bejakande attityd till vad andra säger. Två barn kan tala med varandra om två helt olika saker, men ändå föra ett samtal. De är så oerhört dynamiska i sina samtal. Det intresserade jag mig för.

Då replikerna i sig är könsneutrala benämns skådespelarna med färger i stället för namn. Den långa, torra titeln kallar regissören för "en ironisk blinkning" eftersom det är något ett barn aldrig skulle ha sagt men samtidigt beskriver precis vad pjäsen handlar om.

l

Historieberättare

Förra året gjorde Alfredson internationell succé med spionthrillern Tinker, tailor, soldier, spy. Men om han ska göra mer internationell film framöver får det bli från hemmaplan. Tillsammans med producenten Peter "Piodor" Gustafsson har han startat filmbolaget United Park Film med ambitioner att göra både svenska och internationella filmproduktioner. I och med den här pjäsen är det andra gången han intar Dramatens scen.

-Jag brukar tänka på mig själv som historieberättare. Ibland i en tv-burk, ibland på en bioduk, ibland på en teaterscen. Teater är det jag känner mig minst säker på och därför lockar det. Det är skitsvårt helt enkelt. Det är mycket närmare texten och tanken än vad film är som är mer logistik och en massa annat.

l

Många projekt

Det är heller inte första gången Alfredson och John Ajvide Lindqvist samarbetar. Vampyrfilmen Låt den rätte komma in som de gjorde 2008 nådde stora framgångar. I maj skrev Dagens Nyheter att de två ska göra en nyfilmatisering av Bröderna Lejonhjärta. Alfredson ville inte kommentera det då och tycker fortfarande att det är för tidigt att prata om den saken.

-Om man håller på så som jag gör så har man många projekt på jäsning och då känns det dumt att prata om dem innan det är klart. Det är för tidigt att prata om för det står på för skakig grund.