Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/2

Tittarna sviker ”Lotta på Liseberg”

”Allsång på Skansen” har tappat många tittare i år. Men sommarens verkliga förlorare är ”Lotta på Liseberg”. Nästan dubbelt så många tv-tittare har valt SVT före TV4.

De senaste åren har tittarstriden mellan ”Lotta på Liseberg” (TV4) och ”Allsång på Skansen” (SVT) med Sanna Nielsen alltmer utvecklats till Davids kamp mot Goliat. Med den avgörande skillnaden att David alltid förlorar. Nu mer än någonsin.

LÄS MER: Lotta Engberg glad och tacksam att det blir allsång på Liseberg även i år

Medan SVT:s klassiska allsångsprogram från Skansen har legat stabilt på mellan 1 och 1,5 miljoner tv-tittare, har ”Lotta på Liseberg” den här säsongen tvingats kämpa för att nå ens hälften så många tittare i TV4. Lotta Engbergs bästa publikdag (6 juli) lockade 797 000 tittare, Sanna Nielsens sämsta (20/7) drog 1 112 000.

”Gör ett strålande jobb”

Redan efter bara två program hade ”Allsång på Skansen” nästan 1,2 miljoner fler tittare än ”Lotta på Liseberg”.

– Det är för tidigt att utvärdera sommarens tittarsiffror men visst gör SVT ett strålande jobb! Givet den här säsongens märkliga förutsättningar så har de lyckats väldigt bra med att förändra sitt program, berömmer TV4:s Jonathan Nordin, exekutiv producent för ”Lotta på Liseberg”.

Samtidigt understryker han att båda programmen behövs och är noga med att lyfta fram sin programledare Lotta Engberg och hela teamet bakom ”Lotta på Liseberg”.

– De gör ett alldeles ypperligt program. Ingen kunde ju föreställa sig hur sommaren 2020 skulle bli.

SVT har utvecklat sin app

För att kunna hantera och på något sätt bemöta de tomma bänkraderna inne på det nedstängda nöjesfältet har TV4 i stor utsträckning valt att klippa in glada arkivbilder från tidigare år. Så har även deras konkurrent SVT i viss mån gjort på Skansen, men där har man framförallt testat andra ”knep” för att skapa stämning.

LÄS MER: Kikki Danielsson hoppar av ”Lotta på Liseberg”

– Dels har vi utvecklat duo-appen så att man delta i programmet hemifrån tv-soffan, dels har vi en allsångskör på tio personer som verkligen ger kraft och liv till sändningen, säger SVT:s projektledare Per Rådelius.

Men trots att ”Allsång på Skansen” sopar golvet med ”Lotta på Liseberg”, i alla fall tittarmässigt, så förlorar även SVT:s flaggskepp publik i sommar. Med ett program kvar har de tappat drygt 650 000 tittare jämfört med 2019, vilket motsvarar ungefär 6,5% av publiksiffran (för ”Lotta på Liseberg” har tittarsiffrorna i sommar rasat med drygt 12%).

SVT saknar sin publik

Utan att ha några givna svar tror SVT:s Per Rådelius ändå sig kunna se flera förklaringar till detta, och i alla fall ett par av dem är direkt relaterade till den pågående pandemin.

LÄS MER: Bortgången orkestermedlem hedras på Liseberg

– Detta kan mycket väl vara en coronaeffekt. Folkhälsomyndigheten har uppmanat människor att röra sig utomhus och med tanke på att så många av oss satt hemma i våra lägenheter och hus hela våren är det nog skönare att vara ute än att sitta inne och titta på tv. Vi har ju en kort sommar i Sverige så det gäller att passa på.

Och SVT:s uppdaterade app och nya allsångskör till trots, lite av programidén med ”Allsång på Skansen” dör såklart när det helt enkelt inte är någon, tja ... vidare allsång på Skansen för tv-tittarna att ta del av.

– Givetvis saknas de 15 000 personer som brukar vara där och sjunga med i programmet. Konstigt vore det väl annars, säger Per Rådelius med ett skratt.

– Det blir ju en annan klang med publiken på plats. Så är det absolut.

Gjorde ni ändå rätt som valde att sända ”Allsång på Skansen” utan publik?

– Ja det tycker jag. Våra tittarsiffror har trots allt varit bra och nästan alla tittarmejl vi har fått har varit väldigt positiva. Det har varit en märklig säsong men jag ångrar inte att vi valde att köra programmet.

Tittarsiffror ”Allsång på Skansen” vs ”Lotta på Liseberg”

v26 1 291 000 – 772 000

v27 1 409 000 - 749 000

v28 1 345 000 - 797 000

v29 1 256 000 - 733 000

v30 1 112 000 - 594 000

v31 1 236 000 - 608 000

v32 1 153 000 - 667 000

Källa: mms.se

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.