Caroline Hainer: Tidningen Frida var alltid en falsk bästa vän

Tidningen Frida har lagts ner. Caroline Hainer minns de klassiska tjejtidningarna som falska bästa vänner, men som i dag ändå har ett nostalgiskt skimmer över sig.

ANNONS

Tjejtidningen Frida lägger ned efter 40 år. I stället satsar man på ”större varumärken” och att samla ”stora influencers” på en plattform.

Det är lätt att bli nostalgisk vid sådana besked och tänka tillbaka på posters, sminktips, studiofoton av pojkband och uppenbart fejkade horoskop med värme.

På 1980-talet var det vanligt att tidningar som Frida och Veckorevyn skulle upplevas som en äldre och erfarnare tjejkompis och tonen riktade sig till läsarna som grupp. Men var hon en så bra kompis egentligen? Instagramkonton som @tidningenstarlet, @veckorevynrevisited och @henrikwahlstroem som postar gamla tidningsklipp visar att så inte var fallet. För det var en kompis som kom med antydningar om att sextrakasserade tjejer får skylla sig själva, bantningstips till tonåringar och ständiga pikar om fula kändisars fula kroppar.

ANNONS

Dagens Frida var förstås inte samma produkt. Men influencersatsningen har en gemensam beröringspunkt: den falska vänskapen. Influencers får betalt för annonssamarbeten och genom att dokumentera en mer eller mindre tillsnyggad version av sitt liv. Deras värde ligger i trovärdigheten och den oäkta känslan av förtrolighet.

Det var en kompis som kom med antydningar om att sextrakasserade tjejer får skylla sig själva, bantningstips till tonåringar och ständiga pikar om fula kändisars fula kroppar.

LÄS MER:Vi har glömt hur erotisk spänning fungerar

Dagens tonåring behöver inte den klassiska tjejtidningen, hen är hundra gånger mer informerad om att sextrakasserier inte är offrets fel och att kroppar kan se olika ut än vad 1980-talets unga var. Just därför vänder hen sig inte längre till äldre tidningsmakares produkter för vägledning, skvaller och nyheter, utan till andra tonåringar på sociala medier som TikTok.

Det finns undantag. Tidningar som inte följt mallen med pojkband och bantningstips, som amerikanska Sassy, Bust, Rookie och Bitch, har faktiskt startat rena revolutioner. Många är de i dag vuxna, kvinnliga förgrundsgestalter inom olika områden som tackar just dessa tidningar för inspirationen.

Dagens tidningar kommer givetvis aldrig nå samma popularitet. De kommer aldrig att ersätta Internet. Men förhoppningsvis kan lifestyle-kulturen, de snabba nyheternas flyktighet och sociala medias dokumentationstvång föda fram en längtan efter något nytt. Eller snarare nygammalt: en längtan efter en gemenskap och en äkta vän med genuin kunskap. Som mycket väl skulle kunna hittas i en ny generation tidningar. Tjejtidningarna är döda, länge leve tjejtidningarna.

ANNONS

LÄS MER:Dags för flintskalliga män att vara stolta

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS