Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Programledarna Fredrik Lindström och Kristian Luuk i tv-programmet På spåret. Bild: Adam Ihse/TT
Programledarna Fredrik Lindström och Kristian Luuk i tv-programmet På spåret. Bild: Adam Ihse/TT

Terrorlagstiftning står i vägen för resor med tåg i "På spåret"

Målet i "På spåret" är att alla resor ska ske med tåg. Men antalet resor med bil är ungefär lika många visar en genomgång som GP har gjort.
– Det kan vara nästan omöjligt att få tillstånd i länder som USA och Frankrike. De hänvisar till terrorlagstiftningen, säger Jenny Svensson, frågeredaktör på "På spåret".

"På spåret" – Sveriges största frågesportprogram där de tävlande i trettio säsonger har gissat sig fram via ordlekar och ledtrådar till vart tåget är på väg.

Men hur mycket tåg åker de egentligen i årets säsong?

I kväll är det dags för det tolfte avsnittet och den andra semifinalen av "På spåret" i SVT där Emma Molin och Hanna Dorsin möter Parisa Amiri och Gunnar Wetterberg.

LÄS MER: På spåret-bandet Augustifamiljen smygtittade på filmen om sig själva

Men under de elva programmen som hittills har sänts har femton av trettiotre resor gjorts med annat transportmedel än tåg – nämligen med bil.

– Det är ju några program kvar. Jag kan inte avslöja hur det går, men det ser bra ut för tåget, säger Jenny Svensson, frågeredaktör på "På spåret".

Planeringen av nästa säsong av "På spåret" började redan i december 2019. Då inleds arbetet med att ansöka om tågtillstånd, vilket brukar ta två månader. Dessutom ska de höra av sig till olika myndigheter och svenska ambassader, och fylla i dokument.

– Vissa länder tror att det är ett helt kamerateam det handlar om, men det är bara en kameraman och en liten go pro-kamera, säger Jenny Svensson.

Målet är att alla resor ska ske med tåg. Men det är inte alltid det går att ordna.

– Det har blivit svårare att få till i världen. Det kan vara nästan omöjligt att få tillstånd i länder som USA och Frankrike. De hänvisar till terrorlagstiftningen och slänger sedan på luren. Man tror att det ska vara likadant i till exempel Storbritannien, men där är det inga problem, så det är lite oförutsägbart.

Även om det inte sker så ofta, händer det också att de kombinerar olika transportmedel, tåg med bil, eller då och då, med båt.

I Sverige är det alltid tåg, även om man ibland måste kombinera tåg med bil i de fall där det inte går någon tågförbindelse till staden, som till exempel när resorna gick till städer som Vadstena och Nora.

När de i en säsong skulle resa till Arvidsjaur hade de kunnat åka direkttåg hela vägen ifall de haft möjlighet att vänta till sommaren då inlandsbanan går, vilket de inte hade.

– Men häftigast var när vi körde Jas-gripen från Göteborg till Lidköping, säger Jenny Svensson.

När de planerar nästa säsongs resmål till "På spåret" har de inte med tåglinjer och transporter i beräkningen.

– Vi utgår från städer som passar in i vår blandning. De ska vara en bra representation från olika delar av världen och passa med både historiska och populärkulturella frågor, säger Jenny Svensson och fortsätter:

– Men utgångspunkten är att alla ska ha tåg, säger Jenny Svensson.

LÄS MER: "På spåret" slopar utskällda momentet

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.