Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Teatersatsning i jättetält i Malmö

Nordiskt teatersamarbete med miljonbudget. I sommar är det premiär för "Bastard", ett både spektakulärt och intimt familjedrama i jätteformat. Spelplats: ett turnerande tält med plats för 690 åskådare.

En far kallar efter många års tystnad hem sina fyra söner som alla lever sina respektive liv i de olika nordiska länderna. Ingen av dem vet att den verkliga anledningen till att fadern sammankallar den dysfunktionella familjen igen är för att han planerar att gifta sig med en av sönernas tidigare flickvän.

Ungefär så ser handlingen i pjäsen "Bastard" ut.

Det låter kanske inte som ett spektakulärt drama i ett gigantiskt tält med avancerad scenografi och livemusik. Men det är det.

Samnordisk produktion

"Bastard" har urpremiär på Island i juni och ska därefter spelas i både Malmö och Köpenhamn.

Den isländska dramatikern och skådespelaren Gisli Örn Gardarsson, från hyllade teatergruppen Vesturport, regisserar, och för manus står Oscarsnominerade amerikanen Richard LaGravenese, som bland annat skrivit manus till "Broarna över Madison County" och "The Fisher King".

Pjäsen är en samnordisk produktion, och förutom Vesturport finns även Malmö Stadsteater, Reykavik City Theatre, danska Teater Får302 med som arrangörer.

Gisli Örn Gardarsson berättar att "Bastard", som inspirerats av Fjodor Dostojevskijs roman "Bröderna Karamazov", inte bara är ett familjedrama. Den splittrade familjen speglar också relationen mellan de nordiska länderna, som Gisli Örn Gardarsson upplever har glidit isär.

Spärrade gränser

Något som han menar bekräftas genom hur ovanligt ett produktion som "Bastard" är.

-Vi har jobbat mycket i England, Amerika, Asien och Tyskland, men väldigt sällan i de nordiska länderna. Det verkar som om gränserna mellan länderna är mer spärrade än vad man vill tro.

Budgeten ligger för närvarande på över 12 miljoner danska kronor (över 14 miljoner kronor), och när publiken ska bänka sig i det som beskrivs som Nordens största teatertält gör de det på fyra läktare som omger scenen i mitten.

Ensemblen, som består av skådespelare från Danmark, Island och Sverige presenterades under en presskonferens i Köpenhamn i tisdags. Men det är bara danske Waage Sandö, känd från bland annat tv-serien "Krönikan", som fått sin roll tilldelad.

-Jag ska spela fadern. Han är hård, cynisk, ondskefull och har mänsklighetens alla dåliga egenskaper. Jag har spelat flera onda män, bland annat Tartuffe, men ingen som är så utpräglat brutal som den här. Det blir en utmaning, säger han.

Glasvägg

För att platsen där "Bastard" utspelar sig inte ska vara specifik för något av nordiska länderna har scenografin tagit formen av vad som ser ut som en övervuxen fantasiträdgård. Över scengolvet hänger en växthusliknande glasvägg som också ska fungera som golv för ytterligare en dimension i pjäsen.

För den svenska teaterpubliken är Gisli Örn Gardarsson framför allt känd för uppsättningen av Kafkas "Förvandlingen", en pjäs med tekniskt avancerad scenografi och akrobatiskt skådespel.

Även "Bastard" kommer att innehålla flera spektakulära moment.

-Vi är ju i ett stort tält, så något måste vi ju ha det till, säger Gisli Örn Gardarsson.