Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

"Festen är över", menar Johan Lindqvist och menar att nästa gång Benjamin Ingrosso vill spruta skumpa får det bli i en annan kanal än SVT.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

SVT kan inte fortsätta sända superkommersiella Melodifestivalen

Det är några skandaler för många nu. SVT kan inte hantera Melodifestivalen i ett medielandskap där alla är ett varumärke.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

De senaste dagarna har de ansvariga på Sveriges Television backat så långt in i hörnet att man knappast kan se sig själva i spegeln. Kunde man det skulle man inse att Melodifestivalen inte längre kan kombineras med public service-uppdraget. Det är lika bra att SVT lämnar över festivalen till någon av de öppet kommersiella kanalerna.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det har blivit några skandaler för många. Vi har bandet Pagan Fury, "officiellt rockband för datorspelet Crusader Kings", som tävlar i Lidköping och alltså lirkats hela vägen in i SVT:s största underhållningsprogram. Knappast för att de bidrar till musikalisk ekvilibrism. Man är där i princip enbart för att kunna marknadsföra spelet.

Sedan har vi influencern Vlad Reiser, som tävlar i Malmö, och som gör reklam för en banktjänst på sitt Instagramkonto.

"Melodifestivalen är ett superkommersiellt, söndersponsrat monster som inte längre går att hantera."

Och det är inte bara bland artisterna som det blir problem för SVT. Man släppte i år in spelbolaget Maria Casino som sponsor. Det var först efter att Dagens Nyheter skrev om det som SVT insåg att det inte var lämpligt, med tanke på den unga publiken, och meddelade att spelbolaget inte är välkommet. Nästa år.

Såhär håller det på. Och visst kan SVT fortsätta springa runt och försöka släcka bränder. För de kommer fortsätta blossa upp. Eller så tar man konsekvenserna av att man har blåst upp Melodifestivalen till ett superkommersiellt, söndersponsrat monster som inte längre går att hantera om man har ett public service-uppdrag.

Så här är det. SVT:s sändningstillstånd innebär stor frihet under ansvar men är också villkorat på ett antal punkter. SVT får inte sända program där produktplacering förekommer. Sponsring av vissa program, bland annat schlagern, är tack vare en smart och generös skrivning, okej. Men där står också att det är stopp, eller "sträng restriktivitet", som gäller för program som vänder sig till barn under tolv.

Benjamin Ingrosso sprutar champagne på efterfesten på Elite Stadshotellet Karlstad efter lördagens första deltävling i Melodifestivalen 2018 i Löfbergs Arena.. Bild: Fredrik Sandberg/TT

SVT har i år uppdaterat sin röstningsapp och delat in tittarna i åldersgrupper. Grön grupp för dem mellan tre och nio år, turkos grupp för dem mellan tio och femton år. Tidigare räckte det visserligen att besöka någon av deltävlingarna för att inse att Melodifestivalen är ett arrangemang för barn, nu blir det tydligt även i appen.

SVT har duckat för problematiken genom att peka på att man bara sänder festivalen och att det är Live Nation och Blixten som arrangerar och producerar. Men ärligt talat. Det fungerar inte längre.

Det är bara det att SVT måste fatta att det inte längre är 1967, svartvit tv, levande orkester och Östen Warnerbring i polotröja.

Och det är faktiskt okej. Jag lägger ingen värdering i att Melodifestivalen handlar om pengar och varumärkesbyggande. Alla artister är varumärken som i sin tur gör reklam för andra varumärken. Som publik kan du inte ta dig fram utan att snubbla över drivor av sponsorskyltar. Det är så nöjesbranschen ser ut i dag. Det är likadant på alla festivaler.

Anna Bergendahl, Mohombi, Arja Saijonmaa, Anis Don Demina, High 15, Nano ocg Wictoria (under raden i rött) deltar i den första deltävlingen av Melodifestivalen 2019 i Scandinavium i Göteborg.. Bild: Jessica Gow/TT

SVT måste fatta att det inte längre är 1967, svartvit tv, levande orkester och Östen Warnerbring i polotröja. Det går inte att vrida klockan tillbaka, Melodifestivalen kan inte göras ren, oskyldig igen, man är ett monster som far runt i landets ishallar och brandskattar barnfamiljers plånböcker. Vilket väl också är okej. Men inte med vår gemensamma televisions goda minne.

Från och med i år betalas tv-licensen via skattsedeln. Det gör SVT:s ansvar när det gäller att hedra de regler som gäller ännu tydligare. Det bästa sättet man kan göra det på är begripa att festen är över och släppa sin guldkalv fri.