Svenskt intresse för den norska modellen

ANNONS
|

Tankarna om en variant på Den kulturelle skolesekken har hon haft med sig länge. Den fanns med i moderaternas alternativa budget som lades fram 2005 och som kulturminister har hon sedan drivit frågan vidare. Hon har under våren, tillsammans med utbildningsdepartementet, informerat sig vidare om de norska erfarenheterna.

- Frågan ligger också hög grad på utbildningsdepartementet. Skolminister Jan Björklund och jag har haft diskussioner och min tolkning är att de är positiva och tycker att det låter intressant. Nu går samtalen vidare, säger Lena Adelsohn Liljeroth.

Till hösten är det sagt att regeringen skall återkomma med en strategi när det gäller barn- och ungdomskulturen som är ett prioriterat mål. Strategin är också en uppföljning av det betänkande som Aktionsgruppen för barnkultur presenterade för ett år sedan.

ANNONS

Några konkreta förslag vill ministern inte avslöja i dag, men den norska modellen är tänkbar. Frågan är bland annat hur kulturen kan föras in i skolans läroplan och stärka kunskapsmålen. Kulturministern vill inte se kulturupplevelser i skolan som något "lite roligt vid sidan om" utan som en resurs även för lärarna.

- Strukturerna i Norge är inte så olika Sveriges och det finns mycket att lära av deras sätt att arbeta, de misstag de har gjort och hur de tänker utveckla sitt arbete med skolesekken. De pekar också på vikten av att det finns koordinatörer regionalt så att bördan inte blir för tung för den egna skolan, säger hon.

Hur skulle finansieringen se ut? Via spel-pengar som i Norge?

- Det är väl mer tveksamt. Det kan finnas en möjlighet att finansiera ett sådant här projekt ändå, även om pengarna inte kommer från Svenska spel. Det styr jag inte över själv. Det är en fråga för finansen var pengarna skall komma ifrån.

ANNONS