Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/2

Succéförfattarens bästa skrivtips

Kristina Ohlsson har sålt drygt tre miljoner böcker och översatts till 30 språk. Nu har hon samlat sina bästa skrivtips i en ny handbok för blivande författare.

Kristina Ohlsson vet hur man skriver bästsäljare. Sedan debuten med romanen "Askungar" 2009 har hon släppt 20 böcker, deckare, skräckromaner och barnböcker om vartannat.

– Mitt författarskap råkar ha gått förbannat bra men det var inget som jag hade förväntat eller ens föreställt mig, det måste jag säga. Jag hade ju ett annat yrke och inga tankar på att sluta med det för att bli författare på heltid, berättar Kristina Ohlsson, som är utbildad statsvetare och har jobbat på Försvarshögskolan och Säpo som analytiker, samt som Counter Terrorism Officer på OSSE (Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa) i Wien.

LÄS MER: Alla vill skriva böcker

Råd för blivande författare

Men för sju år sedan började hon i alla fall att skriva böcker på heltid för, som Kristina Ohlsson själv konstaterar, det hade gått förbannat bra. Så bra att hon nu väljer att dela med sig av sina bästa tips.

I oktober kommer nämligen en helt annan typ av bok, "Skrivboken", där Kristina Ohlsson delar med sig och berättar om mycket av det som hon lärt sig under sina tio år som författare.

– Boken handlar om hur jag blev författare och vilka "knep" och arbetsmetoder som har fungerat bra för mig. Förhoppningsvis kan de även fungera för andra.

LÄS MER: Lova Laksos envetna slit gav resultat

Så. Här kommer Kristina Ohlssons åtta bästa råd för blivande författare.

Lyssna på din magkänsla

"”Det finns inte två författare som jobbar på samma sätt så hitta just ditt sätt skriva böcker. Och minns att ingen någonsin kommer att fråga dig hur du skrev boken, de kommer bara att titta på resultatet, texten som blev. Hur du tog dig dit, om du skrev tio sidor om dagen eller bara två sidor varannan dag, om du skrev liggande på magen i en kohage eller smygskrev på jobbet spelar ingen roll. Bara du vet vad som funkar bäst för dig. Lyssna på din magkänsla.”" FOTO: Fredrik Sandberg/TT

Det ska vara roligt

”I flera år misslyckades jag med att skriva ett färdigt manus. Jag brukade komma till sidan 60 men sedan tappade jag sugen. Lösningen blev att hela tiden låta något spännande hända så att jag själv blev nyfiken på fortsättningen. Jag skulle helt enkelt ha oavbrutet roligt, för då skulle det automatiskt inte blir tråkigt. Det gäller fortfarande. Jag vill bli överraskad! Så fundera över när du själv har som roligast när du skriver och hur du får den lustkänslan att stanna.” FOTO: Annemor Larsen/TT

Gå din egen väg

"Stoppa inte ut huvudet genom fönstret och försök känna åt vilket håll det blåser eller ge folk vad du tror att de vill ha. Ge dem det du vill berätta – och lita på att det blir den starkaste berättelsen. FOTO: Fredrik Sandberg / TT

Skriv om det du känner till

"Alla författare har olika bakgrund och just din berättelse måste kanske inte utspelas på en polisstation, om du inte vet hur arbetet fungerar där, din historia kan lika gärna kretsa kring en syförening i Jonstorp. Skriv om något välbekant, något du upplevt, något du känner till. Man är som starkast när man vet vad man skriver om eller åtminstone känner sig trygg med sina lögner." FOTO: Pontus Lundahl/TT

Styrs inte av research

"Du kan aldrig bli befriad som författare från ditt uppdrag att hitta på saker. Berättelsen ska ha vad den kräver, vissa grundläggande saker måste du kontrollera, men verkligheten får aldrig stå i vägen för själva historien". FOTO: Fredrik Sandberg/TT

Bara sätt igång

"Du kommer troligen aldrig att finna den perfekta luckan i ditt liv, två-tre år då du kan sätta dig ned och bara skriva helt utan andra åtaganden. Det funkar inte så för de flesta med heltidsjobb, föräldrar och barn. Men skriv ändå. Det kommer att finnas stunder över på kvällar, helger, nätter och semestern. Passa på." FOTO: Christine Olsson / TT

Köp inte myten om det stora förarbetet

”Det finns en vanföreställning om att du måste tänka ut hela boken i förväg. Det måste du inte alls. Om du gör förarbetet för stort, riskerar du att inte mäkta med själva skrivandet.” FOTO: Claudio Bresciani / TT

Bestäm hur berättelsen ska sluta

"Slutet skiljer sig från resten av boken. Det är supersvårt att skriva ett bra slut. Försök därför att ha åtminstone en idé om hur berättelsen ska sluta redan från början. Du måste veta vart du är på väg. Tänk att bokens slut börjar i mitten. Då blir det lättare att ta ut styrkursen." FOTO: Pressbild.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.