Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Petter Stordalen står bakom förlaget Capitana som nu bojkottar Dagens Næringsliv. Bild: Malin Hoelstad/TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Stordalens förlag bojkottar norsk dagstidning

Norska förlaget Capitana slutar att annonsera i dagstidningen Dagens Næringsliv. Bojkotten kommer efter att den norska tidningen meddelat att de skär ner på sina recensioner.

Petter Stordalen är kanske mest känd som hotellmagnat, men den rike norrmannen har även gett sig in i förlagsbranschen och har investerat i förlagen Gloria, Pilar och Capitana.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Nu har hans förlag Capitana gått i klinch med den norska dagstidningen Dagens Næringsliv, vilket vänsterorienterade tidningen Klassekampen rapporterar.

Dagens Næringsliv aviserade nyligen att de ska skära ner på sina recensioner av musik, litteratur och film. Något som nu har väckt reaktioner.

– Vi kommer inte att annonsera mer i Dagens Næringsliv, som en direkt följd av deras recensionsneddragningar, säger Julie Eikemo Prestø, sälj- och markndaschef på Capitana till Klassekampen.

Enligt Klassekampen har beskedet från Dagens Næringsliv väckt reaktioner från fler delar av den norska kultursektorn. Även Oslo Jazzfestival bojkottar, medan Den Norske Opera & Ballett är oroliga och Hanne Tømta, teaterchef på Nationaltheatret, talar om beslutet som ett demokratiskt problem.

Dagens Næringslivs chefsredaktör Amund Djuve säger till Klassekampen att han gläds åt engagemanget, men att man inte kommer ändra sina beslut på grund av en annonsbojkott.

– Vi måste tänka på vad våra läsare vill ha. Vi kan inte låta oss dikteras av vad eventuella annonsörer hotar med att göra, säger Amund Djuve till tidningen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.