Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/5

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Stor modeutställning öppnar i Göteborg

Hur gick göteborgarna egentligen klädda förr i tiden? Det kommer Stadsmuseet i vår att skildra i en praktfull modeutställning med fokus på klass och kön.

Göteborgarnas olika klädstilar kommer att lyftas fram i Göteborgs garderob på Stadsmuseet. Fjärde maj öppnar utställningen, som speciellt koncentrerar sig på tiden 1880 till 1930, under textil- och konfektionsindustrins framväxt i Göteborg.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Det var en spännande tid, inte minst när det gäller modet, säger utställningsproducenten Maja Björk Lindahl.

– Det hände så mycket både ute i världen och här i Göteborg under industrialiseringen. Många tänker kanske i dag på Borås som den västsvenska textilindustrins hemvist. Men textilindustrin här i Göteborg var faktiskt också väldigt omfattande under den här tidsperioden.

LÄS MER: En hyllning till Freddie Wadlings livskraft

Renovering av ömtåliga plagg

Vi står i en av Stadsmuseets två rymliga textilateljéer där utställningen håller på att ta form. Plagg ur samlingen lagas och restaureras med stor omsorg av de två textilkonservatorerna Anna Adrian och Anne-Marie Ryding.

Strax intill oss på ett bord ligger en ömtålig laxrosa klänning utbredd på en bädd av silkespapper. Den har tillhört Blanche Bonde (1875–1960), dotter till James Fredrik Dickson. En stor samling av hennes skräddarsydda dräkter finns bevarade i museets samling, och kommer att visas på utställningen.

Som kontrast får också vi se en hemmasydd mossgrön flickjacka från 1870-talet, som använts som isolering i en husvägg. Bara därför bevarades det unika plagget, som ägaren hade kasserat, med alla lappar, lagningar och omaka knappar.

LÄS MER: Cortex återuppstår på Göteborgs stadsmuseum

Cylinderhatt och "fadermördare"

Det fanns inte mycket textilt material att välja på vid den här tiden. Många göteborgare fick lappa och laga sina redan slitna plagg tills de bokstavligen föll sönder i tunna trådar – och därmed inte gick att bevara för eftervärlden. Andra hade råd att beställa skräddarsydda klänningar eller skjorta och väst i dyrbara material, cylinderhattar och styva kragar, så kallade ”fadermördare”.

– Hierarkierna i samhället visas via kläderna och modet var mycket viktigare för den sociala kontrollen då än vad det är nu, säger Maja Björk Lindahl.

Utställningen som är belägen på översta våningen i Stadsmuseet kommer, förutom plagg, att omfatta en större samling hattar och andra accessoarer. Museets personal samarbetar med Tillskärarakademin för att skapa exempelvis hattar för besökarna att känna på och pröva. Formgivare för Göteborgs garderob är Camilla Ed och textredaktör Hanna Jedvik.

Tematiskt kommer de olika rummen att belysa trender och klädkoder, kroppen och olika kroppsideal, konsumtion och tillverkning av kläder samt belysa all den energi och tid som går åt för att upprätthålla en garderob – oavsett om det är år 1910 eller 2018.

Nytt mode för den nya kvinnan

På 1920-talet, när kvinnorörelsen växte fram och kvinnorna fick rösträtt, ville många uttrycka sin nya frihet via sin klädsel. Detta modeideal för "Den nya kvinnan" får också ta plats på Stadsmuseet i Göteborg.

Textilkonservatorn Anna Adrian visar att Blanche Bonde bar en pärlbeströdd tunika, fabrikssydd 1925.

– Se så förvånansvärt modern!

LÄS MER: En okänd sida av Freddie Wadling

Haute couture från Göteborg

1850 hade Göteborg 20 000 invånare, en siffra som hundra år senare hade stigit till 370 000. Industrialiseringen lockade människor från landsbygden in till stan, där de bosatte sig och fick arbete i de framväxande fabrikerna.

I Göteborg fanns många skräddare och lokal haute couture.

– Stadens finare damer gick till Henrik Ahlbergs modeateljé och beställde dräkter av senaste snitt. Vi försöker hitta den sortens mer okända Göteborgskopplingar, berättar Anna Adrian.

Fram till 1985 hade Göteborgs stadsmuseum också ett eget dräktgalleri.

– Dräktmaterialet i samlingarna är efter det ganska ovisat, så det känns väldigt roligt att få lyfta fram det nu. Särskilt i en sådan här historisk kontext, säger Maja Björk Lindahl.

Göteborgs garderob

Vad: Utställning med en dräkter, mode och klädstilar i Göteborg under den tidiga textil- och konfektionsindustrins framväxt 1880-1930.

Var: På Göteborgs stadsmuseum, våningsplan tre.

När: Öppnar 4:e maj 2019.

Hur: Med fokus på trender, tillverkning och konsumtionsmönster, kroppen och kroppsidealen i olika tider, energin vi lägger på att ha koll på vår garderob och återvinning kontra slit och släng-mentalitet. Dessutom får besökarna bekanta sig med modeidealet som skapade "Den nya kvinnan" under 1920-talet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.