Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Repetition av Giuseppe Verdis operaversion av Shakespeares drama om Macbeth på Göteborgsoperan. Francesca Patané (Lady Macbeth) pratar med regissören David Radok, regiassistenten Tove Molin syns i bakgrunden Bild: Magnus Sundberg

Stjärnregissören lämnar Operan efter 40 år

David Radok har arbetat med Göteborgsoperan i decennier. Nu har han plötsligt valt att lämna. GP:s kritiker Magnus Haglund menar att Operan tappar sin viktigaste regissör.

Året var 1980 när David Radok gjorde sin regidebut i Göteborg med Gian Carlo Menottis "Mediet". Då fanns inte dagens operahus nere vid Lilla Bommen, utan det var på Stora Teatern som dramatiken utspelade sig.

Vid den här tiden var David Radok tjugosex år gammal, men han hade kommit till Sverige från Tjeckien redan tolv år tidigare.

– Jag kom som fjortonåring och landade ganska snart på Stora Teatern och fortsatte sen på Operan. Det svåra med att lämna är att jag har ett så nära förhållande till många människor som arbetar där. Det är mer än vänskap, vissa har jag känt i 40, 50 år.

Det låter kanske som en märklig jämförelse men det är faktiskt jämförbart med att Ingmar Bergman lämnar Dramaten.

David Radok befinner sig för tillfället i Prag där han arbetar med teater, men Göteborgsoperan kommer han inte tillbaka till. Han berättar att han lämnar Operan på grund av turer relaterade till en erinran. Han säger att han känt sig oskyldigt anklagad och censurerad. Samtidigt vill han inte bråka med Operan eller gå in på särskilda detaljer kring vad som har hänt.

Göteborgsoperans vd Christina Björklund säger att David Radok har bett om att få gå i pension men har i övrigt inga kommentarer.

I hela mitt liv har jag försökt att berätta historier som berör de grundläggande existentiella frågor som vi människor har,

David Radok leder uppsättningen av "Barberaren i Sevilla". . Bild: Per Wahlberg

GP:s kritiker Magnus Haglund menar att det är Operans absolut viktigaste regissör som nu försvinner.

– David Radok är en av de som verkligen har satt Göteborgsoperan på kartan. Han tillhör den tjeckiska intelligentian, hans pappa Alfréd Radok var också en stor regissör. Jag har sett många av föreställningarna genom åren och han är en stor konstnär.

– Det låter kanske som en märklig jämförelse men det är faktiskt jämförbart med att Ingmar Bergman lämnar Dramaten, säger Magnus Haglund.

David Radok har regisserat en rad operor genom åren. Själv har han svårt att lyfta någon särskild.

– I hela mitt liv har jag försökt att berätta historier som berör de grundläggande existentiella frågor som vi människor har, oavsett om det är barockopera eller ett samtida verk. Jag kan inte recensera mig själv, men jag tror att en av anledningarna till att jag lyckats väl i Göteborg är att jag undviker förenklade pekpinnekoncept och snarare förlitar mig på publikens intelligens och sensibilitet.

Även om han också gjort uppsättningar för flera andra operahus har arbetet vid Göteborgsoperan alltid varit något särskilt för honom.

– Det finns väldigt få operahus som har den energin och lusten att berätta historier för människorna i salongen. Det finns ett engagemang som överträffar de flesta operahus där jag har arbetat. Ibland blir resultatet bättre, ibland sämre, men energin fanns alltid och det tyckte jag om.

Den fjärde april 2020 är det planerad premiär för Benjamin Brittens opera "Döden i Venedig". Den skulle ha regisserats av David Radok, så blir nu inte fallet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.