Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
 Ebbot Lundberg med band framför nyskriven musik till Euripides drama
Ebbot Lundberg med band framför nyskriven musik till Euripides drama "Medea" på Stadsteatern. Bild: Claudio Bresciani/TT

Stadsteatern presenterar ett annorlunda spelår

Kieslowskis klassiska filmserie "Dekalogen", om de tio budorden, blir teater. Och Ebbot Lundberg med band framför nyskriven musik till Euripides drama "Medea". Göteborgs stadsteater presenterade på tisdagen programmet för ett annorlunda spelår.

Göteborg Stadsteater stänger, som GP tidigare kunnat berätta, för ombyggnad och renovering hela kommande spelår. Under hösten 2020 och våren 2021 kommer teaterns medarbetare därför att hålla till på andra platser i Göteborg: däribland på Backateatern, Angereds teater och – överraskande nog – även på Gothenburg filmstudios.

Där storsatsar ensemblen våren 2021 på att omvandla polske regissören Krzysztof Kieslowskis mästerverk "Dekalogen", ursprungligen en serie tv-filmer kring de tio budorden, till teater. Två av tv-avsnitten, "En liten film om konsten att döda" och "En liten film om kärlek" utvecklades senare till långfilmer.

LÄS MER: Allt fler kulturinstitutioner i Göteborgs stänger på grund av covid-19

Det är regissörerna Ragna Wei och Birte Niederhaus som tillsammans omvandlar filmerna till en fyra timmar lång teaterupplevelse. Arbetet sker i samarbete med Göteborgs filmfestival, och premiär blir det den 5 februari 2021.

Regissören Ragna Wei. Bild: Tobias Walka
Regissören Ragna Wei. Bild: Tobias Walka

– "Dekalogen", som vi gör den, är tio berättelser om människor som bor i ett höghus. Var och en står de inför stora livsavgörande beslut i livet, och inte förrän efteråt vet de vilka konsekvenser dessa beslut kommer att få, berättar Ragna Wei när GP når henne på plats i Gothenburg filmstudios – där hon samlat delar av ensemblen för en första presentation.

Utgår från tio budorden

Liksom i filmerna utgår föreställningen från de tio budorden, berättar hon. Men inte i en strikt religiös bemärkelse:

– Det rör sig mer om budord i form av lagar, regler och rekommendationer som styr vår moral och vårt förhållningssätt till varandra.

LÄS MER: Lägger 90 miljoner på fräschare teater

Det är också det förhållningssättet som de båda regissörerna vill utforska i pjäsen:

– Vad är det som kan få oss, som individer, att sätta oss över dessa lagar, regler och gränser? Dekalogen är både en berättelse om ett samhälle, och om den enskilda individens val och förhållningssätt till andra.

Rent praktiskt kommer olika miljöer och scenografi att byggas upp i flera av filmstudions olika lokaler.

– Publiken kommer att gå från rum till rum, där de olika berättelserna utspelar sig.

Unika teaterupplevelser

Genom att dela in åskådarna i fyra olika grupper, som får gå egna rutter, garanteras unika teaterupplevelser – där de ena inte är den andra lik.

– Det blir en jättehäftig teaterupplevelse, där handling och konsekvens verkligen kommer att iscensättas på ett intressant sätt, säger Pontus Stenshäll, konstnärlig ledare för Göteborgs stadsteater.

LÄS MER: Beslutet: Stadsteatern ska byggas om

Han ser fram emot hösten och ett annorlunda spelår:

– Vi befinner oss i någon form av gerillafas nu när vi inte har en hemmascen och rör oss ut på andra scener.

Bland satsningarna märks utöver "Dekalogen" även Sunil Munshis nytolkning av Euripides drama "Medea". Nina Zanjani spelar där huvudrollen och på scen utlovas även Ebbot Lundberg med band, som ökar spänningen med nyskriven musik.

– Det är jättekul. Ebbot är så bred i sitt konstnärskap och många tycker om honom och hans musik. Så det är roligt att han nu har tid att göra något för oss, kommenterar Pontus Stenshäll.

Premiär för "Medea" blir det på Lorensbergsteatern 25 mars.

Pontus Stenshäll, konstnärlig ledare på Stadsteatern Bild: Jenny Ingemarsson
Pontus Stenshäll, konstnärlig ledare på Stadsteatern Bild: Jenny Ingemarsson

100 sånger

Pär Lagerkvists "Dvärgen" som förra året lockade publiken till Stadsteaterns Lilla scen, får nypremiär på Kronhuset 19 september, i regi av Ashkan Ghods.

Liksom när det gäller lunchteatern, som i höst flyttar till Norges hus, släpps enbart 50 biljetter till "Dvärgen", om restriktionerna på grund av coronan håller i sig.

– Jag vet inte riktigt var vi är mentalt i höst: vill vi träffa andra, gå på teatern, sitta nära? Kanske finns det rent av ett uppdämt behov. Men vi har som plan B att släppa in max femtio personer på alla höstens föreställningar, och sitta utspritt, säger Pontus Stenshäll.

Har ni råd med ett mer långvarigt publiktapp?

– Det är klart att det blir mycket sämre ekonomiskt. Det här nya tillståndet slår hårt mot alla verksamheter – men vad ska man göra? För oss känns det bättre att vara kreativa och ha en framåtrörelse än att bara lägga oss platt. Sedan har vi ju också många sena premiärer i höst, vilket är tur.

En storsatsning i vinter är förställningen "100 sånger", skriven av den uppmärksammade tyske dramatikern Roland Schimmelpfennig. Pjäsen, i regi av Michael Cocke, gestaltar ett antal människor och vad de gör minutrarna innan en terrorattack.

LÄS MER: Här är Göteborgs kulturbyggnader som ska byggas om

Föreställningen får premiär på Backateatern 4 december.

Stadsteatern och Backateatern inleder också ett samarbete med Angereds teater. Först ut är föreställningen "Våra viktigaste vuxna", med premiär 2 oktober. Bakom idén står författaren och journalisten Ylva Mårtens, som intervjuat barn i olika åldrar, och för regin svarar Johanna Larsson, konstnärlig ledare på Angereds teater.

5 mars sätter teatern därefter också upp den dokumentärt baserade föreställningen "Vi som ärvde", som tar avstamp i 1980-talets iranska flyktingvåg till Sverige. Regisserar gör Ramtin Parvaneh, som ligger bakom idén, i samarbete med Johanna Larsson.

Pontus Stenshäll låter nöjd med sitt urval, där klassiker blandas med nyskrivna pjäser.

– Det är föreställningar som på olika sätt alla berör nuet, det existentiella valet varje människa har att göra, och konsekvenserna av dessa handlingar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.