Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ständigt aktuell Munch firar 150 år

En person som släpper kontrollen och blir sårbar i sin längtan efter närhet som i "Vampyren", eller en ensam person på en strand med huvudet fullt av tankar som i "Melankoli". Edvard Munch var i slutet av 1800-talet banbrytande i sitt sätt att skildra känslor och hans konst är lika relevant i dag som då.

Den avkönade personen som ger ifrån sig ett ångestskrik på en bro i solnedgången är ett av de mest avbildade konstverken och dessutom det dyraste verk som sålts på auktion. "Skriet" målades under 1890-talet men skapar minst lika mycket identifikation i dag. Och det är just Munchs förmåga att uttrycka det som finns "under ytan" som gör att besökarna fortfarande flockas kring hans verk tror Iris Müller-Westermann som är konsthistoriker och Munchexpert.

-Munch lämnade naturalismen och att skildra den yttre världen och ville i bild formulera något som inte kunde ses med ögat. Han siktade mot känslor som ångest, svartsjuka, kärlek. Han var den första som målade sådant.

Väckte skandal

Munch var inte bara banbrytande med sina skildringar av relationer, stora livsfrågor och det inre känslolivet utan även en föregångare för expressionismen som konstform. På ett radikalt sätt använde han sig av starka färger och former för att uttrycka känslor. Norrmannens soloutställning i Berlin 1892 blev en skandal och stängdes efter bara en vecka. Munch kritiserades hårt innan han fick sitt stora genombrott i början av 1900-talet.

-De gamla konstnärerna fattade inte vad det handlade om. De kunde bara se en yta som inte var färdigmålad och förstod inte att Munch var ute efter att måla något väsentligt, säger Iris Müller-Westermann.

Porträttmålare

Munch hade en delvis tuff tillvaro. Både hans mor och syster dog i sviterna av tuberkulos och 1905 lade han in sig på en klinik i Tyskland för att få hjälp med sina nerv- och alkoholproblem. Flera av hans verk vittnar om detta men också om ensamhet, ångest, komplicerade relationer och död. I sin konst blottade han sig själv och sina känslor i ett försök att förstå.

Munch målade mängder av självporträtt men få av dem har visats offentligt. Han avbildade även andra, däribland August Strindberg, och det var hans porträtt och inte de stora livsfrågorna som gjorde honom känd. Flera rika personer ville gärna avbildas av honom.

-Han var en fantastisk porträttmålare. Han gjorde inte folk snyggare än vad de var men han kunde få tag i deras själ, eller svagheter.

Thiels skyddsling

På Thielska galleriet i Stockholm finns den största Munch-samlingen utanför Norge och i och med 150-årsjubileet gör museet sin största satsning någonsin i form av utställningen "Munch! - Nietzsche, Thiel och Nordens störste konstnär".

Ernest Thiel var Munchs mecenat och köpte flera verk och ett stort antal grafiska blad av konstnären. Bland annat beställde han ett stort porträtt av filosofen Nietzsche.

-Thiel var finansman och helt fascinerad av Nietzsches filosofi. Han ansåg att Munch var den som allra bäst tolkade Nietzsche i bild. Vad jag förstår var inte Munch själv särskilt insatt i hans filosofier utan det var Thiel som gjorde kopplingen mellan dem, förklarar Andreas Brändström, tf intendent vid Thielska galleriet.

Att Thiel intresserade sig så för Munchs verk och köpte flera av dem betydde mycket för Munch. När Thielska nu storsatsar på Munch hoppas de på att ett lyft för galleriet som satsar hårt på att investera sig ur en period av låg aktivitet.

-Munchsamlingen är den största tillgången vi har och för vår del är det väldig tur att Munch-jubileet ligger i år. Det passar bra in i hela den här nysatsningen.