Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Spretiga nomineringar inför årets Guldbaggegala

Ruben Östlund må ha vunnit en Guldpalm i Cannes, tagit storslam på årets europeiska filmgala, nominerats till en Golden Globe och ha chans till en Oscar. Men filmen The Square tycks ändå inte vara Guldbaggejuryns favorit inför galan.

2017 var ett osedvanligt starkt svenskt filmår, med mängder av sevärda berättelser. Sameblod, Dröm vidare, Måste Gitt, Jordgubbslandet och Silvana –väck mig när ni vaknat stack alla ut och gav nya perspektiv på Sverige långt bortom de slätstrukna relationskomedier om och av medelklassen som länge tilläts dominera den inhemska filmscenen.

Ett starkt filmår bäddar samtidigt för beslutsvånda i en Guldbaggejury som gärna vill portionera ut lite ljus åt alla.

Nomineringarna inför galan spretar därför åt alla håll. Flest gick överraskande till Borg, Janus Metz tennisrysare om Wimbledonfinalen 1980. Den nomineras för bästa film, regi, klipp, kostym, scenografi, visuella effekter och bästa originalmusik. Skådespelarna Sverrir Gudnason, Shia LaBeouf och Stellan Skarsgård har alla bagge-chans för insatserna som Borg, McEnroe respektive tränaren Lennart Bergelin.

Sverrir Gudnason är visserligen häpnadsväckande porträttlik i huvudrollen och filmen är ett publikfriande porträtt av en av våra största idrottsstjärnor. Spännande i stunden, även om inte många scener dröjer sig kvar. Jag hoppas istället att det blir Reine Brynolfsson som tågar hem med baggen för bästa manliga skådespelare efter galan på Cirkus i Stockholm den 22 januari. Hans porträtt av den inbundne, hårt kämpande bonden Agne i Korparna är ett mästerverk. Ett stycke ren och skär förtvivlan, byggd på total inlevelse.

Jag hoppas istället att det blir Reine Brynolfsson som tågar hem med baggen för bästa manliga skådespelare efter galan på Cirkus i Stockholm

Jens Assurs Korparna är en kraftfullt visuell tolkning av Tomas Bannerheds roman, som säger mycket om allt från urbanisering till prestationskrav. Nu kan debuten vinna en bagge för bästa film. Konkurrenterna är Sameblod, Tarik Salehs lyckade mörka thriller The Nile Hilton Incident, Borg och Ruben Östlunds omtalade Guldpalmsvinnare The Square.

Sameblod, min personliga favorit, har redan skrivit svensk filmhistoria. Aldrig tidigare har en svensk film gestaltat berättelsen om svenska rasbiologers förtryck mot samerna lika kraftfullt, med ett så kompromisslöst inifrånperspektiv. Amanda Kernell nomineras välförtjänt för filmens regi och manus, liksom systrarna Lene Cecilia och Mia Erika Sparrok för sina insatser som Elle Marja och Njenna.

Roligt är också att Evin Ahmad och Gizem Erdogan lyfts fram för sina övertygande insatser i Dröm vidare. Regissören Rojda Sekersöz också borde ha nominerats. för sin exceptionellt starka debut.

Andra debuter jag saknar är Katja Wiks Exfrun och Emelie Lindblom Rum 213. Bland dokumentärerna fattas starka berättelser som I called him Morgan, Efter Inez och Ouga girls.

Ita Zbroniec-Zajt fick i fjol, som första kvinna någonsin, en guldbagge för bästa foto. I år hoppas jag att den historiska vinsten följs upp med ytterligare en guldbagge. Nu till filmfotografen Sophia Olsson vars kamera i Sameblod sveper över vidderna och verkligen levandegör den karga, överväldigande naturen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.