Maria Domellöf-Wik: Spretig nordisk filmpristävling där friheten står högt i kurs

Festivalens nio nordiska tävlingsfilmer rotar djupt i vår mörka dåtids- och nutidshistoria. På lördag utses vinnaren på Dragon awards-galan på Auktionsverkets Kulturarena. Det är kraftfulla teman som tvångssterilisering och kolonialism som berörs, skriver Maria Domellöf-Wik.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Redan Abbe Hassans öppningsfilm slog an tonen för den nordiska filmpristävlingen.

I ”Exodus”, som kretsar kring 12-åriga syriska flickan Amal, finns en vädjan om barns rätt att få förbli barn – även i de mest avskyvärda av situationer. Samtidigt görs ett försök att komma flyktingsmugglaren in på bara skinnet – och förstå bevekelsegrunderna bakom denna smutsiga handel.

Temat med migranter, många av dem underåriga, som tvingas in i kriminalitet för att överleva går igen i flera av festivalens starkaste filmer. I de belgiska bröderna Dardennes utmärkta ”Tori och Lokita”, ser vi en 11-åring och en 16-åring sälja knark åt en sliskig kock. I Isabella Carbonells tävlingsfilm ”Dogborn” är det i stället ett hemlöst syskonpar som förväntas sköta leveranserna, utan att veta något om innehållet, i ett vinterkallt Stockholm. Artisten Silvana Imam syns i rollen som systern.

ANNONS

Norske regssören Ole Giæver djupdyker i den samiska kampen för Alta-älven i sin film ”Ellos Eatnu – Let the river flow”. Samma kamp som Britta Marakatt-Labba broderat i sitt konstverk ”Kråkorna” och som lyfts fram i den Guldbagge-prisade svenska dokumentären ”Historjá – stygn för Sapmi”.

Norges andra tävlingsbidrag är biografin ”Munch”, där fyra olika skådespelare gestaltar konstnären från 21 till 80 års ålder. Lite ojämnt blir det, och greppet fungerar inte lika bra som i Todd Haynes lysande Dylan-porträtt "I’m not there”. Ändå finns här intressanta partier med refuserad konst och en nazistisk ockupationsmakt.

Två starka danska tävlingsbidrag jag hunnit se är ”Unruly” och ”Empire”. De behandlar varsitt sällan förekommande tema inom den nordiska filmen: tvångssteriliseringar och kolonialism.

Det lättsamma formspråket står i bjärt kontrast till berättelsens allvar, medan vi får följa några av de sista slavarna i kolonin Danska Västindien.

LÄS MER:Guide till Göteborgs filmfestival – hitta rätt i programmet

I ”Empire” är det grälla färger, snirklig skrivstil och kapitel-indelningar som gäller. Estetiken påminner om den i Netflix-serien ”Familjen Bridgerton”. Det lättsamma formspråket står i bjärt kontrast till berättelsens allvar, medan vi får följa några av de sista slavarna i kolonin Danska Västindien. Den del av världen som i dag kallas Amerikanska Jungfruöarna. Resultatet är ett rafflande, brutalt kostymdrama i en för mig – och säkert många andra – pinsamt okänd historisk miljö.

I ”Unruly”, som går rakt in i hjärtat, går unga Maren på jazzklubb i 1930-talets Köpenhamn. Liksom sina nutida systrar i Iran får hon problem, och stämplas som lössläppt, osedlig och trotsig bara för att hon dansar, flörtar och har kul. För att tyglas skickas hon till Sprogö-anstalten, en institution för kvinnor som myndigheterna bedömt som ”mentalt svaga” och ”antisociala”.

ANNONS

Berättelsen tillägnas de 13 000 danska kvinnor som tvångssteriliserats. Senast jag såg en lika berörande film på samma tema var 2007 då Klaus Härös film ”Den nya människan” hade premiär. Då rörde det sig om de svenska tvångssteriliseringarna, totalt runt 63 000 åren 1934–1976.

Medan kvinnor – och även män– i Iran riskerar sina liv i den pågående frihetskampen under parollen ”Kvinna liv frihet”, känns det bra att också den nordiska filmen rotar i vårt förflutna – och belyser rasism och förtryck av olika slag.

Det är värt att påminna sig om sin egen mörka historia. Brutala – ja rent kirurgiska – ingrepp i kvinnors fri- och rättigheter skedde också här i Norden. Och det för mindre än 50 år sedan.

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Så är det att bli regisserad av Ruben Östlund

LÄS MER:Abbe Hassans debut ”Exodus” inviger Göteborgs filmfestival

Missa inga recensioner från GP Kultur

Nu kan du få alla våra filmrecensioner direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Filmrecension. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS