Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Sonnevi går mot strömmen

I en tid då det är viktigare än någonsin att synas och höras och då det korta, snabba formatet hyllas gör Göran Sonnevi tvärtom. Hans mastodontverk "Bok utan namn" har nästintill smugits ut i bokhandeln.

En tegelsten på 801 sidor bestående av 154 dikter av varierande längd och där en av dikterna är 414 sidor lång. Göran Sonnevis senaste diktsamling har skrivits mellan 1957 och juli i år och bygger vidare på hans tidigare verk "Mozarts tredje hjärna" och "Oceanen".

Mycket mer än så vet vi inte om "Bok utan namn".

Sonnevi vill, åtminstone för tillfället, att boken ska få komma ut "okommenterad av honom själv".

Anna Tillgren, pr- och informationsansvarig vid Bonniers förlag, har under sina år i branschen arbetat med många författare som inte vill synas i medier.

-Om inte ett förlag kan ha självförtroendet att respektera det så tror jag att det står riktigt illa till för både branschen och förlaget. Men det är inte lätt i dessa tider, särskilt inte när recensionsutrymmet krymper, säger hon.

Namnlöst nonsens

Titeln "Bok utan namn" finner man kanske förklaringen till bland dikterna. På sidan 46 finns en dikt med samma namn, som dessutom tar upp den italienske renässanslyrikern Petrarcas bok med samma namn - "Liber sine nomine". "Namnen föds ur det okända. Kommer till oss som skuggor, eller de osynligas varelser", skriver Sonnevi.

Även den 414 sidor långa dikten, "Disparate sin nombre" återknyter till titeln. Det betyder ungefär namnlöst nonsens och den inleds med raderna: "What's in a name? Vad är i Inget namn? Alla namnen, alla dem som saknar namn, bortglömda, annat än i det oändliga minnet".

Klarar sig själv

Bokens omslag är anonymt. Liksom vissa andra diktsamlingar saknar den baksidestext och det finns heller ingen bild på, eller text om, Sonnevi själv.

"Bok utan namn" damp ner en dag i oktober, utan att ha funnits med i Bonniers förlags katalog över höstens böcker. Medveten strategi eller inte, frågan är hur förlaget marknadsför en författare som inte vill synas.

Anna Tillgren förklarar att det inte var ett medvetet val att inte ha med "Bok utan namn" i katalogen utan att det beror på att förlaget inte visste när den skulle vara klar att gå i tryck.

-Alla återförsäljare visste i god tid att den skulle komma. Men hade det gällt en debutant hade vi försökt få den att synas tidigare och vara med i katalogen.

När det handlar om Sonnevi är Tillgren inte orolig.

-Boken klarar sig själv, det vet vi. Då vi skickar ut recensionsexemplar till rätt personer både i Sverige och internationellt så borde den få den uppmärksamhet den förtjänar. Den är en sån där bok som kan bli Augustnominerad nästa år, det borde den bli.