En videokonstnär som bestämt sig för att sluta med konst, en skulptör som vill slippa jobba med händerna och en småbarnsmamma som försöker kombinera Oscarsakademin med att virka miniatyrkoftor. Det är några av personerna man möter i Sofia Curmans podd ”Konstnärsskapet”.
– Att intervjua konstnärer är så himla spännande, för ofta ligger konst och liv nära varandra. Man kommer väldigt nära personen, säger Sofia Curman.
LÄS MER:Trion bakom poddsuccén ”Flashback Forever”
”Konstnärsskapet” är kortdokumentärer i vilka man får följa en konstnär under en en brytpunkt i deras karriär eller i skapandet av ett specifikt verk. Hittills har fem avsnitt släppts i samarbete med magasinet Konstnären, där Curman är chefredaktör. Senare i sommar släpper Sofia Curman fler avsnitt i egen regi.
Bland annat träffar hon Fatima Moallim, som blivit känd för sina enorma väggmålningar som hon tecknar live inför publik. Dessutom följer hon skulptören Anton Alvarez i hans jakt på den ultimata konstmaskinen.
– Han försöker hitta sätt att göra konst utan att behöva använda sina händer, trots att han jobbar med lera, säger Sofia Curman.
I ett av de redan släppta avsnitten får lyssnaren också följa Knutte Wester under arbetet med minnesmärket över romernas historia i Göteborg som ska stå vid Centralstationen när Västlänken är färdigbyggd. Under processen hann Wester säga upp sig, få ett omformulerat uppdrag och tänka om hela konstverket.
– Han har ingen relation till Göteborg och är inte själv rom, men fick det här uppdraget för att han är bra på att lyssna. Han går igenom alla stadier av kris, men lyckas ändå komma ut på andra sidan med ett fantastiskt verk. Avsnittet handlar om hur svårt det kan vara med offentlig konst, och hur fel det offentliga kan tänka om konst.
Målet med podcasten är dels att kunna skildra konstnärsyrket, både hur konsten blir till och de personliga berättelserna som ligger bakom. Dessutom hoppas Sofia Curman att fler ska få upp ögonen för de konstnärer som är verksamma i Sverige. Hon har längre saknat en bra konstpodd på svenska. Och trots att konst ofta är visuell tycker hon att det fungerat bra i ljudform.
– Det är som att både berättaren och lyssnaren skärper inlevelseförmågan när man ska beskriva något visuellt i ord. Det finns en gängse uppfattning om att konst är svårtillgängligt, men konstnärer är ofta extremt bra på att beskriva vad det är de gör.
Flashback Forever
Har du inte läst den?
Office Ladies
Feelgoodpodden
Missa inget från GP Kultur!
Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.