Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Sofie Sarenbrant är internationellt känd för sina böcker om kriminalinspektören Emma Sköld, och blev 2019 utsedd till årets deckarförfattare. Bild: Mattias Ahlm/Sveriges Radio
Sofie Sarenbrant är internationellt känd för sina böcker om kriminalinspektören Emma Sköld, och blev 2019 utsedd till årets deckarförfattare. Bild: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Sommar i P1: Sofie Sarenbrant

Sofie Sarenbrant talar rakt till lyssnaren i sitt brutala sommarprat - ibland till och med för rakt, menar GP:s recensent.

Sofie Sarenbrants sommarprat cirkulerar utan uppehåll kring ett svårt barndomstrauma. Den östgötska deckarförfattaren, som debuterade 2010, viger hela sitt program åt att berätta om de övergrepp hon utsattes för från åtta till tretton års ålder - och hur hon reste sig ur detta. Hennes författarskap är bara ett disigt höghus du kan ana i bakgrunden av historien.

LÄS MER: Sommar i P1: Gry Forssell

Och det känns olustigt kallt att uttrycka sig såhär, att fälla denna sortens omdöme i ett sammanhang som är så oförlikneligt känsligt. Men trots ämnets brutala natur, så slår inte Sofie Sarenbrants sommarprat riktigt så hårt och rent som det borde.

Detta förtar inte hjältemodet i att kliva fram, detta förminskar inte eländet i det som skedde. Detta är bara att konstatera hur övergreppsberättelser, framför allt ur förstahandsperspektiv, är överväldigande svår terräng.

LÄS MER: Sommar i P1: Anders Tegnell

Att Sarenbrant inte riktigt når ut har delvis att göra med hennes språk: författaren har tagit sig ganska få litterära friheter. Hon berättar utan att vrida upp allting i drama och poesi.

Och det kan verkligen finnas något mycket klokt, till och med förlösande, i att tala rakt till lyssnaren utan att avvika. Men Sarenbrant låter ibland inte som att hon berättar, utan som att hon redovisar.

”Överlag är det en historia som låter dig följa med ner till en förfärlig plats”

Kanske hade 42-åringen behövt en redaktör av ett mer kallhamrat virke. Kanske slår hon ibland vakt om sin integritet lite för strängt, vilket på flera vis är helt naturligt.

Överlag är det en historia som låter lyssnarna följa med till en alldeles förfärlig plats, men som bara delvis lyckas måla fram hur denna plats känns.

Sommarpratare 29/6: Hasse ”Kvinnaböske” Andersson

Missa inte det senaste från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.