"Ett inlägg i sociala medier måste vara kort och rappt. Det måste väcka intresse och känslor. Ungefär som kvällstidningarnas löpsedlar", skriver Jesper Bengtsson.
"Ett inlägg i sociala medier måste vara kort och rappt. Det måste väcka intresse och känslor. Ungefär som kvällstidningarnas löpsedlar", skriver Jesper Bengtsson. Bild: Bengt Christian

Sociala medier gjorde oss alla till kvällstidningar

I den andra delen om den hotade yttrandefriheten skriver Jesper Bengtsson om algoritmerna på sociala medier. De har tvingat fram ett samtal som premierar polariserande åsikter framför eftertänksamhet. Vägen därifrån – att vara mer medvetna om hur vi beter oss på nätet.

ANNONS

Trots ny teknik och en globaliserad värld säger allt fler att yttrandefriheten är hotad. Är den det? Och vad består i så fall hotet av? I tre artiklar skriver journalisten och Svenska PEN-ordföranden Jesper Bengtsson om de nya hoten. Den första handlade om regimers försök att tysta det fria ordet, den andra handlar om det polariserade klimatet online. I den tredje diskuterar Bengtsson hur vi själva bör förhålla oss till dessa utmaningar.

I ett av sina första inlägg i gruppen Stå upp för Sverige skrev den 52-årige grundaren: "Vad tycker ni om alla batikhäxor, kvinnor 40-60 år, som älskar att ta hand om unga asylsökande pojkar i utbyte mot sex?” Därefter har Stå upp för Sverige fyllts av hat, extrempropaganda och ofta rent rasistiska inlägg. Grundaren står nu åtalad för att inte ha rensat bort de värsta inläggen och har lagt ned gruppen.

Tyvärr kommer en hatsajt mer eller mindre inte ändra på det faktum att de sociala medierna har blivit en kloak. På samma gång verktyg för auktoritära regimer, kanal för desinformation och en offentlighet som genom hat och hot minskar andras möjlighet att göra sin röst hörd.

ANNONS

Hur kunde det bli så här? Vad har gått fel i det offentliga samtalet? Mark Zuckerberg och hans kollegor verkar på ett grundläggande plan inte förstå vad kritiken mot dem handlar om. De tillhör ju de goda! De som vill öka demokratin och yttrandefriheten! Så, vad är problemet?

Jag blir själv allt mer övertygad om att en del av svaret är det kommunikationsvetaren Marshall McLuhan beskrev som att ”mediet är budskapet”. Formen på den kanal du väljer att skicka ut ett budskap igenom påverkar vad du kan säga och hur du kan säga det. Ett inlägg i sociala medier måste vara kort och rappt. Det måste väcka intresse och känslor. Ungefär som kvällstidningarnas löpsedlar.

LÄS MER:Yttrandefriheten hotas av goda föresatser

Det som polariserar fungerar helt enkelt bättre än det eftertänksamma och reflekterande. Inför valet 2014 gjorde Mitthögskolan en undersökning av vilka ämnen som delats mest i sociala medier. Överlägsen vinnare var Sverigedemokraterna. Ämnen som demokrati, feminism, ekonomi eller arbete kom långt efter.

Hur kunde någon tro att demokratin och yttrandefriheten skulle gynnas av att vi alla blev producenter av löpsedelstexter?

I valet 2014 fick Sverigedemokraterna drygt 13 procent av rösterna. Den enda rimliga slutsatsen är att alla, både de som gillade Sverigedemokraterna och de som kraftfullt ogillade dem, ägnade en stor del av sin tid på sociala medier åt att dela, kommentera och samtala om just det partiet.

ANNONS

Väldigt starka och polariserande åsikter lockar fler läsare. På samma sätt som mord, kriminalitet och skvaller om dokusåpakändisar lockar flest läsare på tidningarnas nätupplagor. Det handlar inte om ondska. Det handlar om att den som publicerar sig, liksom medieföretagen, vill nå många. Driva trafik, och det är du och jag som är den trafiken.

Redan här framträder avgrunden mellan de sociala mediernas idealistiska ambitioner och dess praktik. Hur kunde någon tro att demokratin och yttrandefriheten skulle gynnas av att vi alla blev producenter av löpsedelstexter?

En annan faktor handlar om de omtalade algoritmerna. I boken ”Internet är trasigt konstaterar” Karin Petersson och Martin Gelin att de sociala medierna valt en affärsmodell som bygger på annonser. Deras algoritmer är inte, som många tycks tro, programmerade för att gynna högerextremt hat. Däremot driver de trafik till sådant material som redan kommenteras, delas och gillas av många. Nyligen blev det känt att Facebooks datorer av sig själva skapat en så kallad företagssida åt terrorgruppen al Qaida. Komplett med logotyper och filmklipp från terrordåd. Eftersom ämnen som berör terror och extremism drar många läsare har algoritmen på egen hand dragit slutsatsen att de borde driva ännu mer trafik till den sortens innehåll.

ANNONS

Kanske måste vi som använder sociala medier istället börja agera mer medvetet.

Nu hörs allt fler krav på att Facebook och de andra sociala medierna ska ta ett större ansvar. Det håller jag verkligen med om. De måste bli bättre på att rensa bort rena olagligheter. Men vill vi verkligen att Facebook ska fungera som en tidningsredaktion och granska allt i förväg? Med tanke på mängden material måste Facebook använda filter och riskerna med detta är enorma. När Zuckerberg & Co för några år sedan bestämde sig för att filtrera bort porr rök även antika målningar och bilder på ammande mammor av bara farten. Nu vill de gå vidare och blockera inlägg som handlar om Vit makt. Vad kommer stryka med av bara farten den här gången?

Jag tror vi är ute på farliga vägar om Facebook ska börja censurera inlägg och avgöra vad som är okej att skriva. Kanske måste vi som använder sociala medier istället börja agera mer medvetet. Inte i samma utsträckning dela, ogilla eller kommentera det vi avskyr. Inte tillåta att våra absoluta motpoler får definiera vilka vi själva är på nätet. Däremot kan vi ställa krav på algoritmerna. Yttrandefrihet handlar om att även det vi inte håller med om måste få en plats i offentligheten. Men det finns inget som säger att det hela tiden måste få plats i dess centrum.

ANNONS

Det är faktiskt helt orimligt att Facebook och de andra bolagen av rent kommersiella skäl fortsätter driva trafik till det mest extrema.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS