Nina Morby: Snälla EU, rädda oss från tjejsnuset

Få tycks ha uppmärksammat att det vita snuset inte fredas vid en eventuell skattehöjning, trots att de färgglada dosorna blivit en naturlig del i stadsbilden på senare år. GP:s Nina Morby välkomnar varje medel för att få unga kvinnor att motstå den lömska drogen.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Det dröjde inte lång tid efter varningsropen om höjd snusskatt innan landets nikotinjunkies åtminstone mentalt hunnit bygga en bunker att fylla med Göteborgs Rapé. Efter att ha noterat att det vita så kallade ”tjejsnuset” skulle komma lindrigare undan flaggade DN:s Kristofer Ahlström för att beslutet skulle leda till en ”snussegregation” till männens nackdel (28/11). Som en skänk från ovan kom sedan beskedet att svenska tobaksprillor fredas från Brysselbyråkraternas skattehöjningar.

Att det vita snuset inte undantas höjningen fick däremot förvånansvärt lite uppmärksamhet, utöver en debattartikel från Europaparlamentarikern Tomas Tobé (M) i vilken han – inte helt oväntat – värjde sig mot EU:s klåfingrighet, särskilt om det görs av folkhälsoskäl. ”Snus är i sig ingen hälsoprodukt, men däremot i jämförelse med cigarrettrökning”, skriver han i Expressen(29/11).

ANNONS

Och visst, det är mindre skadligt att snusa jämfört med att röka, och därtill är det vita snuset mer skonsamt än det bruna. Men resonemanget är inte helt vattentätt: rökningen bland kvinnor gick ned långt innan tobaksbolagen började tillverka niktotinpåsar i tjejvänliga smaker för att dela ut gratis på Way Out West. Denna lyckade pr-strategi har nu trefaldigat nikotinkonsumtionen bland unga kvinnor sedan det vita snusets intåg. Från tre till nio procent, enligt Folkhälsomyndigheten.

I SVT:s dokumentär ”Fångad av tjejsnuset” försöker poddaren Fanna Ndow Norrby sluta snusa genom att informera sig om skadorna med en långvarig nikotinkonsumtion. Fanna är typexemplet för någon som snusar vitt: innan hon började hade hon varken rökt eller provat traditionellt snus. Detsamma gäller för 36 procent av de minderåriga tjejer som snusar vitt.

De färgglada, till synes harmlösa dosorna har blivit en given del i stadsbilden.

I dokumentären syns ett klipp på när mediepersonligheten Hannah Widell tar upp en handfull blåa dosor ur sin väska, som hon reklamsamarbetet till ära har låtit matcha med sin ögonskugga. Hon kallar sitt snus för en ”livsaccessoar”.

Det är hon långt ifrån ensam om. De färgglada dosorna har blivit en given del i stadsbilden. En tidsmarkör som få företag lyckats med att åstadkomma tack vare de oskuldsfullt vita prillorna i smakkombinationer som för tankarna till charterresor och söta drinkar. Den höga nikotinhalten får dock den mest erfarna lössnusaren att klaga på hjärtklappning och yrsel.

ANNONS

Att det vita snuset lockar så många är inte ett resultatet av att rökare äntligen hittat ett värdigt substitut, utan av en sällsynt ambitiös och hypermodern marknadsföringsstrategi som fullständigt oskadliggör snuset och får tröskeln till en konsumtion att bli lika platt som prillan ligger mot tandköttet. Vad finns det för anledning till att inte snusa vitt, när det ”inte innehåller” tobak (gissa vilken planta nikotinet kommer från), syns i varenda instagramflöde, marknadsförs i varje stor podd och inte hotar din senaste tandblekning? Att en dosa kostar mindre än kaffet på Espresso house är bara ytterligare en anledning att ge vika åt beroendet, trots att många prillor varit den sista.

Så länge reklamen försöker linda oss runt sitt lillfinger står de flesta av oss (ja, jag erkänner att jag är en av dem) chanslösa mot denna söta, relativt sett harmlösa drog. Eller harmlös – den riskerar att ge skador på foster och ökar risken att dö om man skulle drabbas av en stroke, enligt nikotinforskaren Louise Adermark.

Knappt 70 kronor skulle en av de mest populära snusdosorna kosta om EU-kommissionens förslag införlivas. Det känns i ärlighetens namn som en rätt futtig åtgärd i kampen för en tobaksfri generation. Men också lite av en lättnad. Jag gissar att man iallafall får en halv macka på Espresso house för den summan.

ANNONS

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:"Tre pappor” visar hur mäns känslor premieras

LÄS MER:På TikTok är kvinnligheten en subkultur

LÄS MER:Trauma har blivit en trött vara i populärkulturen

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS