Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Marcus Mumford syns tillsammans med bandmedlemmen Ben Lovett på en spelning i Inglewood i Kalifornien 2015. Bild: Rich Fury/Invision/AP

Slutsålt direkt för Mumford & Sons

Det tog bara ett par timmar sen var det över. Biljetterna till det brittiska folkrockbandets spelning i Scandinavium nästa år tog snabbt slut.

Det är en historia som har berättats otaliga gånger. Ett stort band eller artist kommer till Göteborg. Fansen laddar inför biljettsläppet men många måste gå därifrån lottlösa.

Händelseförloppet känns ibland nästan lika förutbestämt som ett 'spontant' extranummer på en rockkonsert.

Men så är det inte menar Liza Nilsson, kommunikationsansvarig på Luger.

– Nej, man vet ju faktiskt aldrig hur någonting kommer att sälja, säger hon.

När biljetterna till bandets konsert den 18 maj rusade iväg under dagen började Liza Nilsson och hennes kollegor undersöka varje vrå av Scandinavium. Målet var att få fram så många platser som möjligt.

Vid 15-tiden släpptes också extrabiljetter.

– Och i detta nu finns det kvar, men med tanke på tempot är de nog också slut snart, säger hon vid 15.45.

Hur känns det att vissa som vill gå kommer att bli utan?

– Det är såklart jättetråkigt att fans blir utan biljetter. Samtidigt är det ju jättekul för bandet och Göteborg. Nu har de sålt ut två arenor i Sverige. Jag tänker tillbaka på 2010 när de var här och fick spela på Debasers lilla scen. Det är så roligt att ha fått följa det här bandet och utvecklingen, säger hon.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.