Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Johan Wanloo: Sluta hata influencers för att de gör sitt jobb

Om vi älskade Snoddas borde vi älska Jocke och Jonna. Skillnaden är nämligen inte så stor. Det skriver Johan Wanloo.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Polarisering, ständigt denna polarisering. Det har skrivits kilometervis med opinionstexter, med varierande grader av alarmism, om detta ämne de senaste åren. Men då är det ju skönt att vi kan vara överens om vissa saker. Som hur mycket vi hatar influencers och kändisar som bara är kända för att vara kändisar till exempel. Åh gud vad vi hatar dem. En säger ”de tillför ju ingenting” medan en annan säger ”de har ju inte gjort något på riktigt.” Likt soldater under första världskriget som lägger ner vapnen, kryper upp ur skyttegravarna och bjuder varandra på cigaretter på julafton kan höger- och vänsterfolk i alla fall vara överens om att ”den där Kim Kardashian är ju bara känd för sin rumpa.”

Detta är en dubbelparadox. För dels följs ju de där kändisarna av väldigt många människor. Jag gör ett experiment och googlar ”svensk influencer.” Jag får upp namnet Elsa Hosk (som jag vet inte vem det är utöver att klottret ”Sorg E Hosk” finns överallt i Göteborg.) En snabb titt på hennes instagramkonto visar att hon har sex miljoner följare. Det är en hel del. Trots att hennes yrkesgrupp är så illa omtyckt.

Dels, och det här är det viktiga, bor vi i Sverige där vi villkorslöst älskat just kändisar som bara är kända för att de är kändisar sedan radiotjänst startade. Vi älskar tafatta bandyspelare som plötsligt får för sig att börja sjunga. Vi fullkomligt dyrkar väldigt gamla människor med jättestort skägg som cyklar väldigt mycket. Jag kommer ihåg det som det vore igår hur lyckliga mina föräldrar blev när ett gäng bröder och tillika yrkesarbetande bönder plötsligt dök upp i TV och började spela på grepar och liar.

Tyck gärna illa om influencers när de gör smygreklam riktad till barn eller festar utan att hålla avstånd. Men inte för att de bara existerar.

Nu dundrar kanske någon ”men de har ju inte gjort något på riktigt” igen. Och det menar du att Snoddas har? Visst, han var en duktig bandyspelare. Men sådana finns i tusental. Det vi minns honom för är en svajigt framförd schlager.

Vad gillar vi mer än kändisar som är kända på lite tveksamma bevekelsegrunder? Om de är lite tafatta och amatörmässiga. Då går vi upp i brygga av beundran. Om det inte finns tillräckligt många pseudokändisar är det bara att placera ”riktiga” kändisar i situationer där de inte hör hemma.

I förra veckan drog den senaste säsongen av Let´s dance igång. Det är ett av Sveriges mest populära TV-program. Det går ut på att människor som inte kan dansa ska dansa så gott de kan på bästa sändningstid. Jag spår redan nu att Janne Josefsson kommer bli en publikfavorit. Du kanske ringde hem till Pinochet och spelade den mördade poeten Victor Jara i luren men det är det här du kommer bli ihågkommen för, Janne.

Det är dags att sluta hyckla. Tyck gärna illa om influencers när de gör smygreklam riktad till barn eller festar utan att hålla avstånd. Men inte för att de bara existerar. För om det går att peka på något som ”typiskt svenskt” så är just vår eviga kärlek till kändisar som bara är kända för att vara kändisar en stark kandidat. Strecket man kan dra från vilken vattenkammad 10000-kronorsfrågantävlade från 1959 som helst till Jocke och Jonna är spikrak.

Läs mer av Johan Wanloo:

LÄS MER: Kommersen är till för originalen och lirarna

LÄS MER: Corona gjorde mig korkad

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.